Enter The Matrix

matrix-head
Mátrix. Kronológiailag visszafele haladunk. A 2003-as Enter the Matrix napra a Reloaded film megjelenésén jelent meg – és erre bizony sokszor utal a minőség is. A játékban Ghost, vagy Niobe szerepét tölthetjük be – ily módon máris két szemszögből játszható végig a történet á la Kingdom Hearts, de azért olyan nagyon nagy eltérés nincs a két sztori között – ami egyébként a film mellékszálainak továbbonyolítása, illetve “kijjebb bontása”. (Még az Animátrix egyik kisfilmjéhez is kötődik a játék, nevezetesen a Last Flight of the Osiris című rajzfilmecske szolgál hozzá előzményül.) Mindjárt érdemes egy fontos dolgot leszögezni: a Wachowsky tesók másfél (!) órányi plusz filmanyagot forgattak le a játék kedvéért! Ez elsőre nagyon hangzatos, de ezekben a kisfilmekben leginkább a két mellékszereplő díszeleg, olykor a kulcsmásoló meg pár mellékszereplő és csomó B kategóriás színész. Morpheus egyszer tűnik fel, Neo egyszer sem. A fontosabb pályák végén pedig megint csak montázst láthatunk.

matrix-1

A gerincét a programnak ismét a kung-fu, a lövöldözés és az idő belassítása adja (Focus). Én Niobe-val vágtam neki a kalandoknak. Sajnos a küldetésrendszerre megint csak igaz, ami minden Shiny játékra: össze-vissza, logikátlan. Néha nagyon jó, néha pocsék. (Mint amikor egy rendező a helyszínen találja ki a sztorit.) Leginkább a grafikai hibák, amit szemet szúrnak az embernek már elsőre is – hiába szép aránylag a két fő karakter, de még az ellenségek is, ha néhol PS1-es, iszonyat pixeles megoldásokat láthatunk. (Pl. Niobe kígyóbőr kabátján a csillogó pikkelyeket szép, nagy pixelek adják ki. Ghost puskáját szintén.) Nem vagyok grafikab*zi, de ez már ronda. És ezek a hibák főleg a gyakorta látható közeli jeleneteknél zavaróak. Emlékszem annak idején alig ment és egy ponton ki is fagyott a gépemen a játék – ez egyrészt a szörnyű optimalizálatlanságnak köszönhető, másrészt a játékról ordít a szponzorok listája: tele vannak a helyszínek Nvidia és Pentium 4 táblákkal. Nekem akkor Atim volt… (A Neo-ban is volt reklám, de nem ennyi.) A monoton bunyót (amiről ismét elmondható, hogy tökéletesen tükrözi a filmben látottakat – egyszerűen csodás az animáció) néha feldobnák autós-üldözős részek. (Ha Ghost-al vagy lősz, ha Niobe-val vezetsz.) Zsarukat kell lerázni, majd az albínó raszta ikerpárral harcolni, de még a filmhez szorosan kapcsolódó Morpheus-os kamionos küldetésben is besegítünk az autópályán – ez a rész egyébként igen jól sikerült. Ghost-ot választva sokszor társunkat fedezzük távcsövessel, míg Niobe inkább futkos.

matrix-2

Sajnos a helyszínekről sem tudok sok jót elmondani. (Ellenfeleink eleve monotonak, de ez a film velejárója – rendőrök, Swat kommandósok, vámpírok) Óriási szürke, unalmas, Shiny-tól megszokott indusztriális környezetek (Messiah ugyebár) – gyár, reptér, erőmű, tök sötét csatorna. Olykor szerencsére változatosabb és “mátrixosabb” helyeken is kalandozhatunk, mint az ismét gyönyörűen lemodellezett Merovingi kastélya (Szép fények, festmények a falon – persze a későbbi Neo-s változatot azért nem veri) vagy a jól ismert háztetőkön, sikátorokban szaladgálás az ügynökök elől. Ezek a részek valóban torokszorítóan izgalmasak és jól néznek ki. Persze komolyabban érvényesülni most is a Fókusszal tudunk – főleg a számunkra legyőzhetetlen ügynökök ellen. Ilyenkor gyorsabbak vagyunk, pontosabban lövünk és hülyén hangzik de szebb lesz a grafika! Komolyan: kontrasztosabbak, élesebbek és színesebbek a karakterek, közben motion blur kényezteti szemünket. (Ne feledjétek, a kor nem lehet a grafikára magyarázat! – ekkor már olyan játékok voltak a piacon, mint Max Payne, a Mafia, a Thing, vagy a Nolf…) Valahogy Atari-s örökség az autók nehézkes irányítása is (a négyzet alakú kerekektől eldobtam az agyam, még ha hatszög lenne, de NÉGYZET?) és az utunkat jelző GPS szerű 3D-s nyíl is. Nem mindig jó követni, hisz a legrövidebb utat mutatja a célponthoz.

matrix-3

Azért nem csak szapulni szeretném a játékot. A zenék valami frenetikusak, egy az egyben a film hangulatát hozzák. (Don Davis ismert dallamai között egy két cyberes szám is elhangzik – az egyiket Chris Vrenna írta.) A bunyók hangulatosak, mind-mind a filmből ismert ütések, rúgások, ugrások és mozdulatok köszönnek vissza. A Path of Neo-hoz mérten persze még nem annyira kiforrott a harcrendszer, de nagyon élvezetes – a falon szaladás, a fodrozódó golyók látványa, a széthulló csempék az oszlopokon… A legjobb kifejezés a játékra tán a felemás jelző. Összecsapott lett a határidők miatt. (Fontos megjegyezni, én már javítással játszottam a programot!) Pl. a vége fele már NEM szögletesek a kerekek (???), Smith ügynök sokkal kidolgozottabb, mint a többi, némelyik textúra nagyon szép, némelyik ocsmány. Mintha két külön fejlesztőcsapat csinálta volna a játékot. A sztori, a feladatok persze jók – igaz a pályák nagyon rövidek, de legalább sok van belőlük. Zavaró továbbá a checkpoint rendszer hiánya: ha meghalsz, elölről kezded a pályát- épp ezért érdemes könnyű fokozaton játszani. A játék legvégén a Descent-hez hasonlóan még egy légtalpasban is repkedhetünk a polipokra vadászva – ez a rész kimondottan élvezetes. Van egy hacking is opció ahol egy (ál)DOS-os felületre gépelhetünk be csalásokat – jó ötlet. Így egyébként még Neo karaktere is előcsalható. A filmbejátszásoknál hiányoznak az effektek (a telefonos eltűnéseknél pl. – arra nem jutott pénz?), de végül is hozzáadnak a Mátrix világához és nem rosszak. Sőt! Egy igen pikáns jelenetre is akadhatunk mikor Niobe összetalálkozik Persephonéval (Monica Bellucci.) Emlékeztek mit kért Neótól, hogy segítsen neki? Most is azt fogja. :)

matrix-4

A vámpírok nem tudom hogy jöttek a készítőknek, őket csakis karóval tudjuk ugyebár elintézni. Szintén furcsák a végjátékhoz közelítvén a játék motorjával készült az agyontömörített videók. És roppant zavaró a tény, hogy az egésznek olyan hirtelen lesz vége. (A karakter remegéseket nem is említem már. Tipkius Shiny probléma.) Összességében én nem mondom, hogy ez egy rossz játék, de nagyon látszik a kapkodás rajta és sokat dob a dolgon a Mátrix miliő. Vegyétek figyelembe, hogy filmadaptáció, ami eleve rossz ómen – ehhez képest igen jól teljesít! Ha egy sima akciójáték lenne fele ennyit sem érne…

Én azt mondom, ha szeretted a filmeket egyszer játszd végig! Plusz élményeket ad a filmek mellé, még ha olykor monoton, unalmas is, vagy szürke. Azért mégis Mátrix. És ez sokat számít.

sumblinker

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés