Tomb Raider: Underworld

tr-underworld-head

Lara Croft feltámadt. Nem is egyszer. Először egy piramis alól kaparták Őt össze egy kiegészítő küldetéslemez-szerű folytatásban és egy sokak szerint rettenetes (valójában sem túl jól sikerült) új generációs folytatással megspékelve. Aztán a Core Design helyett (régi rajongók szerint sajnos) fejlesztőcsapatot váltott az Eidos – a Crystal Dinamics tette élvezhetőbbé, tökéletesebbé – és valljuk be lebutítottabbá – a sorozatot a Legend és a 10. évfordulós Anniversary epizódokkal.

A Legend olyan pofátlan lezáratlan véget ért, hogy igen csak nehezemre esett kivárni az Underworld epizódot, mely címét tekintve akár Legend 2 is lehetne… Mégis másabb. (És picit a jövőbe nézve: a pletykák szerint az idén megjelenő új rész – a ma oly divatos Reboot hullámnak köszönhetően – sajnos már csak nyomokban fogja csak tartalmazni, azt, amit 1996-ban megszerettünk Lara kalandjaiban.)

tr-underworld-1

Ez a különös Crystal-os hármas egyfajta új trilógiának is tekinthető – melyben folyamatosan az akkori Prince of Persia játékokat próbálták túllicitálni a fejlesztők – de ez, a sorozatot elejétől nyomon követőknek sokkalta inkább olcsó utánzásnak tűnt. A játékot elindítva egy in medias rés (by Barbrady) kezdetű, interaktív intro szerűséget látunk a Croft villa felrobbanását követően: Larával az égő kastélyból menekülve tanulgatjuk az irányítás alapjait, majd a kapuhoz érve hű komornyikunk és a nekünk támadó Zip várnak… alapos feszültséggel indul hát ez a rész, megannyi kérdést felvetve. (Egy összefoglaló videó is rendelkezésünkre áll a főmenüben, az előző két részben történt eseményekből.) Később, a sztori szerint korábban, Lara, apja jegyzeteit követve és az Amanda által elfecsegett információk alapján Avalonba, a viking alvilágba igyekszik édesanyját megkeresendő. Így hamarosan a Földközi tengeren találjuk magunkat és nemsoká egy istenség pörölyét kell megkeresnünk…

tr-underworld-2

A játék váza változatlan maradt az utóbbi két részhez képest. Ugrálva, mászva, bukfencezve keressük a kijáratot a pályáról, nagy figyelmet szentelve a terepnek, hiszen a kis kapaszkodók, kiálló rudak mind-mind a továbbjutást segítik. Közben vadállatokkal és emberekkel harcolunk és logikai feladatokat oldunk meg. Ebben a részben Lara új mozgásai mellé, kissé megreformált irányítást is kapott – SAJNOS! Amikkel ugyanis még olajozottabbá-kiforrottabbá akarták tenni a kúszás mászást, bizony egy bugos, frusztráló irányításhoz vezetett. Lara most már még annyira sem ugrik arra, amerre szeretnénk, gyakran (patchel is!) beakad vagy szénazsákként a mélybe zuhan. Ezt leginkább azok szenvedik meg, akik konzolon játszanak, hiszen ott dívik a kincs/trófeakeresés, a pontokkal hencegés (hülyén is néz ki a hagyományos részekhez képest, hogy egy pályán 5 méterenként csendül fel a secret hang) és az ezeket tartalmazó szétrúgható-lőhető vázák igen kacifántos helyekre kerültek.

tr-underworld-3

Ezt elősegítendő a hölgy mozgáskultúrája természetesen ismét fejlődött – és természetesen ismét a Herceg eszköztárából tulajdonították az elemeket a fejlesztők. Lara már közelharcolni is tud, főleg az ugró rúgás lehet hasznos. A póznákon már fel is állhatunk (az egyensúlyozás visszatér), onnan feljebb rugaszkodva. A falakat is vizslathatjuk, mivel a téglázat, vagy a sziklák néhol mászhatóvá teszik azokat horizontálisan is. Lara ismét tud sprintelni is – víz alatt ez delfinúszásnak felel meg. A két, szoros fal közti „pattogást” egyenesen pofátlan lopásnak tartom. Kiemelendő még a víz alatti lövés coltjainkkal – ez jópofa ötlet. Apropó fegyverek – a játék során a kifogyhatatlan dupla pisztolyon túl, még egy fegyver típust kaphatunk pluszba, a pályák indulásakor, ruházatunk kiválasztása mellett: uzi, shotgun, nyílpuska… Ezeken felül ismét gránátot is hajigálhatunk. A bullet time oly módon lett a harcoknál tovább erőltetve, hogy most nem az ellenség pöccen be, hanem Lara – ha a bal fenti kis Lara ikon megtelt, nyomhatjuk a lassító gombot.

tr-underworld-4

Térjünk vissza a pozitívumokra, mert az irányítás egyértelműen nem az. A növényzet, ahol kell igencsak dús, élethű flóraként funkcionál, némely hatalmasabb levélen még esőcseppek is felfedezhetőek. Ha esetleg egy bozótosba szaladnánk Lara félrelöki arcárból az ágakat. A mimika is igen élethű lett – persze a Half Life 2 óta ez nem nagy újság, de az átvezető videókban könnyen leolvashatjuk Lara dühét, vagy épp fájdalmát az arcáról. (A QTE szerencsére eltűnt.) Valahogy én annyira játék közben nem voltam megelégedve a hölgy fizimiskájával – kicsit gülü lett a szeme és furcsán fintorog, mikor unatkozik. (Egyébként mást is csinál olyankor – nyújt, vagy épp a fenekén ragadt piszkot tisztogatja – mert hogy ismét koszolódunk.) Persze ez annyira nem volt zavaró az átvezetőknél – ott a lányka főként kamerájával beszélget, egymagában, rögzítve gondolatait a naplóba. Hatalmas újítás a felvehető tárgyak használata: ez elég ritka a játékban, de olykor cölöpöket szúrhatunk helyükre, vagy kockákat cipelhetünk súlyérzékelős ajtókhoz – amellett, hogy jópofa látvány, harci szerszámnak sem utolsók.

tr-underworld-5

De kikkel gyűlik meg a bajunk? Általános ellenfelek lesznek Thaiföldön a denevérek, óriásgyíkok, tigrisek, Peruban párducok, orrvadászok törnek életünkre, sőt, a kripták mélyén nagyon ronda, kutya nagyságú albínó tarantellák támadnak ránk. Brrr… (A „kisebb” fajtájukat Lara lazán eltapossa.) Megfordulunk továbbá egy hatalmas anyahajón, matrózokkal viaskodva és számos víz alatti terepen, búvárszerkóban – ezek a részek most óriási hangsúlyt kaptak, egyértelműen a TR2 népszerűségét meglovagolandó. Derék! Itt cápák támadnak majd ránk és a medúzákkal is vigyázni kell. Északon a skandináv kultúra elevenedik meg – halott vikingek és egyéb rémek törnek életünkre. Kimondott főellenségek nincsenek a programban sajnos, de unatkozni azért nem fogunk: már az első víz alatti pályán egy hatalmas Krákent kell eltenni az utunkból, majd – és itt kissé rá is térnék a sztori további részleteire – régi, halottnak hitt ellenségeink bukkannak fel az „új trilógiából”. A játék szerencsére jóval hosszabb, mint a Legend, első végigjátszásra az Anniversary-t közelíti meg. (Melynek sztoriját ügyesen összegyúrták a két játékkal.) Szerencsére barátaink végig (?) segítségünkre lesznek. A sztorit PDA-nk is segít nyomon követni, mely a magyar feliratnak hála szélesebb rétegnek fog tudni segítséget nyújtani, igaz, csak PC-n. (A PDA-val opcionálisan Lara segítségét is kérhetjük a feladatokat illetően, valamint újdonság lesz a Solar térkép – igaz, egyszer sem vettem hasznát.)

tr-underworld-6

Ha már az ugrálás frusztráló és koppintott, a harc átlagos, legalább a logikai feladatok érdekesek? – kérdezhetitek aggódva. Azok. (Egyébként a 3 fő elem nehézsége valamennyire egyénre is szabható az opcióknál.) Mexikóban többtíz- négyzetméteres Maya naptárakat állítgatunk, csáklyánkkal ismét a fizikát kiaknázandó feladatokat oldunk meg, valamint a játék közben szerzett „csodaerő” is új megvilágításba helyezi majd a dolgokat. Tehát az agyunk is végig tornázni fog, akár Lara, ezt garantálhatom – különösen a legutolsó helyszínen.

tr-underworld-7

A Legendben már volt next-gen opció is, mely szelíden meglegyintette mire is számíthatunk majd a későbbiekben látványt tekintve. Hát, nem semmi a grafika, még mai szemmel sem. Igaz, az Underworld a látottak után már nem hat annyira az újdonság erejével, de az egyik legszebb első, jelenlegi generációt képviselő megjelenítést használó játékot tisztelhetjük benne: csodaszép, dinamikus fény és árnyék effektek, rendkívül részletes textúrázás, mélység-élesség, bump mapping, a legfejlettebb pixel shader… és a technikai blablát mellőzve mindenképp megemlítendő hihetetlen realisztikus víz ábrázolás. Egyetlen dolog van, ami gyenge pontja a motornak: a hátterek! Nem mozognak, csupán odaillesztett tájképek, vagy ha mozognak is, akkor sem szépek. Ez különösen az egyik legszebb helyszínen, Thaiföldön zavarta az illúziót, mikor ringatódzó Jachtomról a horizontot szemléltem elmélázva, a nyugtató zenét hallgatva. Nagy kár. De ezt leszámítva kétség kívül gyönyörű az összkép! Például, amikor Mexikóban ismét motorra pattanunk (és nem csak pár percre, mint a Legendben, a motor az adott pálya fontos eszköze lesz), gyönyörű, ahogy a sár visszacsapódik. De említhetném a sűrűn eleredő eső, a pára és a nedves bőr élethű látványát, vagy a csodaszép villámlás effektet. (Sajnos a beígért dinamikus időjárásból nem lett semmi.)

tr-underworld-8

Nem lett rossz az Underworld, az egyszer biztos. Csodás a látványt tekintve, (Én kezdetektől figyeltem a fejlesztői naplókat és hihetetlen kutatómunka és utánajárás előzte meg a játékot. A textúrákat egyenesen Peruban fényképezték.) a zenék csodás áriák, mint mindig, igazi, az aktuális generációhoz felnőtt kalandot kapunk, későbbi ereklyevadászat lehetőséggel extra tartalmakért (szkeccsek, atrwork-ök) – ma már alkalmi vétel. A hibák inkább a régebbi, veterán TR rajongókat zavarják, mint jómagam. (Leszámítva a bugokat és az olykor borzalmas irányítást.)

Fontos megemlíteni a PS2/Wii változatokat is – a mobilosokra nem térnék ki. Ezek nagy vonalakban megegyeznek a fent leírtakkal, de sokkal kurtábbak a pályák, némely részek ki lettek vágva és bizonyos jelenetek nem is játszhatóak, csak egy-egy videó formájában pörögnek le. És persze szürkésebb is az összkép. Nem szép dolog ez egy trilógia esetén – sajnos a fejlesztők kevés időt kaptak eme platformokon.

Érdekesség: a menüben ne nyomjatok semmit és nézzétek meg az álleejtős videót 1-2 perc után…

sumblinker

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés