Blair Witch játékok

blair-witch-project-head
Annak idején, ’99-ben három egyetemista óriási bizniszt csinált egy amerikai legenda megpiszkálásával. Az egész kezdődött egy nagyon okos és stílusteremtő áldokumentumfilmmel, az Idegleléssel – ezt követte a TV-kben sugárzott (persze csak Amerikában) rengeteg felhívás (azaz tulajdonképpen reklám), miszerint Heather, Josh és Mike elvesztek, miközben dokumentumfilmet forgattak a Maryland közeli erdőkben a Blair-i boszorkányról. (Ott ez olyasmi számba megy gondolom, mint a Loch Ness-i szörny a Skótoknál.)

blair-witch-project-1
Később szintén egy áldokumentumfilm ment le a TV-ben (ez már nálunk is adásra került, sőt, a film DVD-jén rajta is van, szinkronosan) ismeretterjesztő formában az egész legendáról, interjúkkal egész a kezdetektől az első film történetéig. Megszólalnak benne többek közt az “eltűntek” rokonai, egy seriff és boszorkánykutatók. (Na, így lehet átverni az embereket és gazdaggá válni fillérekből! )

Ezután következett a nagyon gyenge mozis folytatás, mely már rendes, felvállaltan megrendezett film volt (hiába, hogy a szereplők valós nevüket adták a sztorihoz, ez így már eleve bukott ötlet volt). A sztori néhány boszorkány „rajongóról” szólt, akik ellátogattak a filmbeli kultikussá vált helyszínekre egy kattant idegenvezetővel – persze ők is áldozatai lettek a banyának.

Az eddigiekre alapozott játékok csakis PC-re készültek el, kiegészítve a históriát, a már felvállaltan meseszámba menő legendát. Sőt, nem csak kiegészítik, el is mesélik azt! Érdekesség, hogy a trilógia időben visszafele játszódik. Mint játékstílust, a kaland/ túlélő-horror kategóriát célozták meg a fejlesztők – Resident Evil / Alone in the Dark ösvényeken haladva (renderelt állóképes hátterek előtti modellek, kevés lőszer stb.). Mindjárt három is van belőlük és minden részt más-más csapat készített.

Blair Witch Volume 1. Rustin Parr (Human Head)

1940: Spookhouse kutatóintézet. Ezt a titkos szervezetet még Roosevelt elnök alapította azzal a céllal, hogy tagjai minden paranormális ügynek tegyenek pontot a végére, lehetőleg a legnagyobb titokban. Ismerős? Hát persze, hisz a szervezet már a korábbi Nocturne című játékban is főszerepet kapott. Ott, az über kimért Stranger-t (Idegen) irányítottuk, miközben vámpírok/ farkasemberek és egyéb szépségek közt nyomoztunk a világ számos részén. A Nocturne motor adja mindhárom játékhoz a táptalajt és a grafikus motort – még a menü is megszólalásig ugyanaz lesz mindháromban. Ebben a szervezetben dolgozik a játék főhőse Doc Holiday is (igazi neve Elspeth). Stranger és Svetlana a vámpírnő is felbukkan a Nocturne-ból, sőt, az első játéknak még a parancsikonja is megegyezik azzal. Hangulatilag is olyan maga lécre kell számítanunk, mint az anyajátéknál: a játék a ’40-es évek kimért, fakó, film noir-jaira emlékeztet. Miután pár tesztfeladatot megoldunk a laborban irány a terep – Burkittsville, ahol a címszereplő remete, Rustin Parr (állítólag a banya kérésére) hét gyereket rabolt el és ölt meg erdei házában – ezt a házat láttuk az első film végén is. Négy teljes nap eseményeit mutatja be rendkívül interaktívan a program, egész a motelszobába költözésünktől kezdődően. Innen küldhetünk táviratot, ide kapunk ellátmányt, beszélhetünk a fogadóssal stb.

blair-witch-project-2

A kisvárosban számos központi épület és fontos szereplő lesz: az atya, a tanárnő, a könyvtáros… Velük mind interakcióba léphetünk, sőt kell is. A sorrend olykor tetszőleges, de naplónk mindig segítséget nyújt. A felszerelésünk a következőkből áll: zseblámpa (kétkezes ütő-fegyver esetén ez ugyebár kilőve az egész trilógia alatt), kísértet detektor, hangfelvevő, egy lézercélzós colt (na szép, Strangernek persze dupla jutott), egy elektromos „lélekirtó fegyver”, egy éjjellátó készülék (FPS nézetben) és az említett dossziék. A színvilágon és a koron túl „a mindenki gyanús és kimért velünk” érzet is rásegít a noir hangulatra – mindez zene nélküli (!) zörejes/ esős/ sejtelmes/ háttérneszes hangokkal. Természetesen az erdőben is sokat kell bolyonganunk – térkép és segítőkész seriff híján nekünk kell azt felfedezni, ellátogatni a Parr ház romjaihoz, a Tappy patakhoz, a Koporsó sziklához (Coffin rock)… Az erdőben majd egy bölcs indiánt (Asgayát) is megismerünk, aki sok titkot felfed előttünk és megtanít a fekete mágia használatra a fákon is lógó Twana vudubabák segítségével. Dimenziókban lépkedünk (így a még épségben álló házban is járhatunk majd), démoni kutyák, gallyemberek, szellemek, főellenfelek ellen hadakszunk és próbálunk rájönni a rejtélyre – ki volt a tettes. Az erdőben gyakran még térképpel is eltévedünk, vagy körbe-körbe megyünk, mint a filmben a srácok (folyamatosan rajzolódik ki a térkép, ahogy bejárjuk az új területeket) illetve végpontokra érve egy másik kezdőpontra „teleportálódunk”.

blair-witch-project-3

Fontos megemlíteni, hogy már az első részben számos utalás, sőt egy szereplő is felbukkan a „későbbi” (azaz pont hogy jóval korábbi) játékokból és a filmből is. Emlékeztek pl. az Ideglelésben totál dilisnek látszó Mary Brown-ra? Itt kiderül minden vele kapcsolatban – Ő még gyerekként szerepel. Nagyon izgalmas és a legijesztőbb rész az első. A játék irányítása, sajnos a Nocturnéval megegyezik, így szokni kell rendesen. Eleve nem könnyű ezt normálisan megoldani állóképes játékoknál. Erdőt a fától – tartja a mondás. Esetünkben ez szó szerint értendő, nem egyszer lehet anyázni, mert beakadunk egy-egy fába. Az „újabb” kártyákkal (legalábbis az enyémmel, a mostani gépemen) sok grafikai bug jelent meg bánatomra – vicces, de anno, a régi konfigomon szebb volt a játék, mikor megjelent. Néhol pixelesek az árnyékok, a fák, az objektumok… A videókban pedig illeszkedési gondok miatt olykor rossz helyekre állnak, rángatóznak, beakadnak a szereplők. (Ez a hiba sem jelentkezett a régebbi gépemen.) Ez minden részre igaz, valamint az is, hogy a figurák furcsán, robotszerűen mozognak. A karakterek szája ráadásul csak ebben a részben animált. Végül még egy apró, de fontos hiba: sajnos a játékhoz kiadott hivatalos, EVM magyarítás, Google fordítás színvonalú lett ennél a résznél. Azaz pocsék… (A többinél jól sikerült 1-2 hibától eltekintve.)

DEMO LETÖLTÉS: (Ne próbáljátok végigjátszani, mert nem lehet. )

Blair Witch Volume 2. The Legend of Coffin Rock (Take Two)

1860: Észak és Dél polgárháborúját éljük. A főhősünk egy sérült katona, akit egy Robin Weaver nevű kislány talál meg igen rossz állapotban a Burkittsville-i erdők közelében. A férfi fején súlyos seb. Amnéziás, múltja teljesen kiesett. A lány hazaviszi farmjukra, ahol a gyermek nagymamája ápolja őt (átöltözteti, beköti sebeit ), ám időközben a kislány eltűnik. A nagyinak régóta gyanús az erdő – fia is odaveszett, így miután felépültünk kissé, máris megkér minket, hogy keressük meg neki az unokát. Egy hat fős kereső csoport ugyan már elindult a faluból, de az anyóka szerint sorsuk induláskor megpecsételődött…

A katonát irányítva (aki a feltámadt bibliai alak, Lazarus nevét kapja) fokozatosan emlékképeket láthatunk a háborús időből egy-egy helyszínre érve. Természetesen ilyenkor interaktívan újra is játszuk az adott jelenetet. Így fő feladatunk mellé saját kilétünk felderítését is hozzácsaphatjuk. Egy három fős brigádot vezettünk egykoron és fosztogató katonák ellen hadakoztunk – ám az erdőbe érve egyre több különös dolog történt és társaink sorra elvesztek… A “jelenben”, Lazarusként felszerelésünk a pajtában talált colt, lámpás, néhány haszontalannak tűnő mütyür és egy balta – ez idősíktól függően változik. (Ezúttal térképünk nem lesz – cserébe a játék is könnyebb és sajnos rövidebb is.)

blair-witch-project-4

Ellátmányt itt már nem kapunk, hanem nekünk kell azt feltölteni – életünket ezúttal a Twana babák serkentik, míg a lőszereket az elhullott katonáktól vehetjük el. Noha az emlék töredék mindig világosban, a jelen pedig sötétben játszódik, azért fogunk így is cidrizni az erdőben – ellenfeleink listájára a kutyák és gallybábuk mellé a halott katonák és gyerekek szellemei is feliratkoztak. Újdonság lesz, hogy egy-egy feladatot majd időre kell elvégezni. Zene helyett továbbra is a szél zúgása és az avarban lépkedésünk hangja teremti meg az alaphangulatot. Két főellenséggel is találkozunk majd. Ez a rész a legkevésbé félelmetes, ám mégis nagyon jól sikerült és remek története, hangulata miatt a kedvencem is.

DEMO LETÖLTÉS:

Blair Witch Volume 3. The Elly Kedward Tale (Ritual Entertainment)

1785: Visszatértünk a legenda kezdetéhez. Itt még Burkittsville neve Blair volt. A játék kezdetén, a hitében megingott pap, Jonathan Pyre (egyébként nagyon szimpatikus karakter) látogatja meg Blair-t, mivel ördögi históriákat hallott róla, miszerint egy Elly Kedward nevű nőszemély boszorkány praktikák által gyerekeket rabolt el. Akkori szokás szerint a hideg téli időben kocsihoz kötözték a hölgyet és az erdőbe vitték megfagyni. Ám ő kiszabadult onnan, túlélte valahogy a hideget és azóta egyre aggasztóbb dolgok történnek a szinte teljesen kihalt városkában. Jonathan úgy véli, ha kideríti az eltűnések igazi okát és hogy valóban a boszorkány áll-e a háttérben, saját hitét is visszanyeri Istenben…

Természetesen most is sokat fogunk kalandozni, interaktív film módjára – segítségünkre a városban maradt atya, bíró és a börtönben sínylődő részeg, valamint a kedveskedő, ám mégis misztikus, boszorkánysággal vádolt nő lesz majd. Valamint az első részből megismert indián. Igen, Ő! Tán az eddig elmondottak alapján ez lehet a legizgalmasabb rész, hisz itt derül fény mindre. A második rész Nagy fájáról is kiderülnek dolgok. Immár a kutyák, ágszörnyek, szellemek mellett zombik is felbukkannak (a harcot tekintve ez az etűd lett a legbrutálisabb a három közül), illetve továbbra is főellenfelek állják olykor utunkat. (Más jellegű ellenfeleink is akadnak, de erről később.) A Koporsó szikla és persze a sűrű rengeteg most is megjelenik – ismét a térképnézegetős, eltévedős formájában – ám ezúttal folyton szállingózó, sűrű hó fedi a tájat – még lehetünk is látszik. Ez a pár apróság és az aláfestő zene megjelenése (végre!) nagyon hangulatossá tudja tenni a programmal töltött órákat. A flintánk és a petróleumlámpásunk mellé később olyan fegyverek csatlakoznak, mint a méteres fémkereszt (ezt tán nem kellett volna), a démonokat irtó kis tüzes feszület, a sörétes puska.

blair-witch-project-5

Az indián mágia nagy szerepet kap: segítségünkre lesz a veszélyt jelző vudu baba, egy sas amulett, mellyel nagy távolságokat hidalhatunk át és egy gyógyító ág féleség. Utóbbi manát használ. Később még érdekesebb szerkentyűket kapunk, ezeket nem fedném fel – a kiszabadított gyerekek ajándékoznak meg velük. Az ellenfelektől életet és a mágiához szükséges manát is zsákmányolhatunk. Jonathan is jegyzetel, mint Holiday – Lazarus bezzeg csak szerelmes leveleket írt – így elakadni igen nehéz lesz. Ez a rész tán a legösszetettebb és az irányításon is sokat változtattak – a kamera is valamelyest feljebb került, kissé segítve az erdőben való kolbászolást… ám a gyermekbetegségek sajnos megmaradtak: grafikai hibák, a még mindig robotikus mozgás, továbbra is be lehet akadni helyekre. Később az indián mitológia még inkább képbe kerül: két síkot is meglátogatunk, mint Shadowman – na itt lesznek az új ellenfelek (madarak, csontvázak). Ezek a síkok a Nagy szellem sík és a Démon sík. Mindkettő sok harcot, bolyongást rejt és itt is lesz időre menő feladat. Ez az új helyszín jóval színesebbé teszi elődeinél a játékot. Nagyon összetett, izgalmas befejezés. Demója sajnos nincs…

Az egész sorozat kihagyhatatlan darab mindenkinek, aki csak kicsit is fogékony bármelyik stílusra – nekem pl. a horror annyira nem, a kalandos/ bolyongós játékok inkább tetszenek. Ezeket a játékokat mégis fantasztikusnak tartom! Később The Blair Witch Experience néven is kiadták a két filmmel együtt a játék trilógiát. Egyben is kapható a három játék, de nálunk nagyon ritka. Szerintem a téma iránt érdeklődőknek egyértelműen a három program a legjobb választás a legendában mélyebben elmerülni.

És végezetül: ha megfigyelitek ez az EGYETLEN mozifilmből készült játékadaptáció, mely ellentmond a kliséknek. Már csak ezért is ajánlom!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés