The Punisher

Háromféle ember létezik: aki néz akciófilmet és szereti, aki nem néz, mert nem szereti és aki nem szereti, viszont néha néz – akkor is csak azért, hogy röhögjön a kliséken, az eltúlzott cselekményen és jeleneteken, a halálos komolyságú, ám emiatt inkább röhejessé való színészeken. Én az utóbbi kategória oszlopos tagja vagyok: a B kategóriás akciófilmek vígjátéknak felelnek meg nálam. A Punisher pedig a PS2-XBOX-GC éra B kategóriás akciófilmje…

Hiába a Marvel logó és univerzum – ahogy barátnőm nagyon frappánsan rávilágított, a képregényekből ismerős (?) főszereplő, Frank Castle nem szuperhős, hiszen semmilyen speciális képessége nincs. Ő egy dolgot csinál: büntet! A sztori: a maffia megölte Frank családját, aki ezért bosszút áll. Ennyi. Max Payne is ezt tette, de ott ez a momentum, a klisé kiparodizálása volt, másrészt a noir jellegű sztoriban volt bőven csavar és dráma – az akkori technológiai újításokról nem is szólva. Azért a Punisher sztorijában is lesznek meglepetések, de komolyan venni, azokat nem nagyon lehet. A játék elején Frank-et nyomozók vallatják, az egyedi, rossz zsaru-rossz zsaru módszerrel. Egyikük egy tipikus fánkzabáló, kioldott nyakkendővel, másikuk meg egy topmodell, mert minden FBI irodában van ugye egy olyan. Így, in médias rés, a történet végével kezdődik az játék, ahogy az intro-ban Frank-et elkapják, egy toronyházból kijőve, miután leszámolt a Jakuzákkal. Nekem ez valahonnan nagyon ismerős.

punisher-1

A pályák közt a múlt eseményei és a vallatószoba között ugrálunk, átvezető videókat tekintve. Frank bosszúhadjárata során megfordul mindenhol, ahol Max is tette: New York city gettóiban, kikötőkben, irodaházakban, de Ő még ellátogat egy húsüzembe is, egy titkos fegyvergyárba, a dzsungelbe, az állatkertbe (persze nem a cerkóf majmokat nézi ott meg) és megannyi akciófilmekből ismerős helyszínre. “A mai világban nincs helyük az önbíráskodóknak” (Cartman). Eme kijelentés többször eszembe jutott a játék során, ugyanis a játék fő featurje, hogy az áldozatokat, egytől-egyig (a szitává lövés mellett persze) büntethetjük, kínozhatjuk, vallathatjuk – mint macska az egeret, mielőtt kivégezné. Először megragadjuk a delikvenst, így használva pajzsként áldozatunkat. Akár végig is tangózhatjuk velük a pályákat – romantikus egy látvány, ahogy két tagbaszakadt férfi lassúzik.

punisher-2

Ha megfogtuk a tagot, négyféle kínzásnak vethetjük alá: ütés, rúgás stb. Majd akár gyors-kivégzést is végrehajthatunk rajta (tarkón- vagy tökönlövés), esetleg elhajíthatjuk a jobb egérgombbal – stégen állva ideális. Ám kegyetlenkedéseinket további módokon is kiélhetjük: ahol a Punisher logó jelenik meg (fehér halálfej), ott még extrább bünti vár a delikvensre. Ide lehetőleg a szintén ilyen logóval jelölt egyént vigyük, mert ezekért kapunk sok-sok pontot: millió ilyen hely lesz a játék során – az állatkertben járva piranjákkal teli tó, kemence, a húsfeldolgozóban körfűrész, a konyhákban kések, a raktárakban targonca és számtalan, kezünkben brutálissá váló eszköz. Ezeket használva minijáték jelenik meg: az áldozatot heves egér rángatással bírhatjuk szóra. Bár eleinte elküld a fenébe, ha a kis félelem-mérce ikon piros részében sikerül tartani az egeret három másodpercig, elered a nyelve. Utána nincs mit tenni, kivégezzük. (Ekkor fekete fehérbe csap át a képernyő, mint a Kill Bill egyik ismert jelenetében, de erre természetesen már van kiiktató patch, ha valaki sírva fakadna, hogy Ő színesben szeretné látni az agóniát.) Butaság, hogy elengedni ekkor már nem lehet – a kegyelmet, mint olyat nem ismeri/ nem engedi a játék. Egyetlen egyszer sikerült valami véletlen folytán elengednem egy embert. Nem érte meg, azonnal megtámadott. Akik felteszik a kezüket, megadást színlelve azoknak se higgyünk – ahogy elfordulunk szaladnak fegyverért. Ártatlanokon sokszor segítünk majd, őket lelőve véget is ér a játék.

punisher-3

A játék mellesleg “csak” annyira véres, mint az említett Max Payne volt, hál’ Isten a brutalitással itt megálltak a fejlesztők, sőt a vért ki is kapcsolhatjuk. (Így sem kevésbé morbid, amikor egy koporsóból előugorva uzizza le drága főszereplőnk a gyászóló maffia tagokat.) A menü Frank apartmanját idézi, ez egy óriási ötlet: a szobában “járkálva” tekinthetjük meg a menükre bökve az adatainkat, opciókat: hány főellenfelet kell még kinyírnunk, miket cikkeznek rólunk a lapok (valamiért mindig bűnösként állítanak be), a pontokból még tuningolhatjuk is Frank-et, mint Kratos-t, illetve a már használt fegyverekről infókat hallgathatunk meg. Itt állíthatjuk össze a pálya kezdésekor apparátusunkat – két kézi, egy nagy, és egy robbanófegyver fajta lehet nálunk. Persze a pályákon lecserélhetjük ezeket: magnum, uzi, shotgunk, lángszóró, M16-os és megannyi ínyencség vár a büntetettekre. Az is nagyon tetszett, hogy a GTA 3-at idéző, képregényes grafika mellett, minden egyes feliratot, a képernyőre beúszó buborékokban olvashatunk – tényleg az az érzetünk, mintha egy comic-book-ot lapozgatnánk. Frank persze mindent cinikusan kommentál, egy-egy mondattal: egy elsüllyesztett hajónál pl. kiégett, mély hangján megjegyzi – “Bon Voyage”. A Marvel-nek hála rengeteg képregényes utalást kapunk, más-más hősökre vonatkozólag a párbeszédekben, sőt fel is bukkan a sztori végén egy ismert szuperhős! (Na, az a jelenet tényleg vicces.) Az azonban röhej, ahogy hősünk az ártatlanok kiszabadítása után az orrukra koppint: pl. az éjjeli pillangókat leteremti – “Keress más állást.”

punisher-4

Borzasztó monoton akciójátékkal van dolgunk. Láttatok például Max Payne klónt bullet time nélkül? Most fogtok. Hősünk nem csak külsőleg, stílusában és sorsában, hanem mozdulataiban is hasonlít Max-re, de lassítás az nincs. (Még a Buci Maciba is beleerőltetik, ahol meg elkéne ott kihagyják!) Van viszont düh mód: ilyenkor rövid időre fekete-fehérré válik a környezet és mi meg késeket hajigálva szedhetjük le a maffiózókat. Az ellenfelek kinézete iszonyatosan klisés (Bódigusztis napszemüveg/ körszakáll, ciklámen színű öltönyök, az olasz maffiózok pedig az elmaradhatatlan szabadidőruhában zúznak.), ám meglepően sokféle van belőlük. De mivel egy pályán akár több száz (!) ellenfelet is legyakhatunk, óhatatlan találkozunk majd “ikrekkel”. AI-jük nem annyira rossz, mint várnánk, fedezékbe bújnak, bekerítenek, de a bugoknak hála olykor röhejes dolgokat művelnek. Az irányítás roppant kényelmes és egyszerű – akár maga a játék.

punisher-5

Nagyon minimális a “nem lövöldözős” feladatok felbukkanási aránya: nyisd ki a ketrecet, használd a darut, keresd meg a kulcsot, időre teljesíts valamit… Logikai feladatok nem rontják az összképet. A játék tipikusan az irreálisan nehéz, szemét fajtából származik és igencsak hosszú – a főellenfeleket már-már lehetetlen kód nélkül lenyomni. Én bevallom, trainerrel játszottam végig – gyenge játékoknál megengedem magamnak ezt a luxust. A grafika az említett, színpompás képregényt idézi, nem rossz, sőt, a dzsungeles pálya kimondottan szép tud lenni olykor. Igaz, a textúrák nincsenek alaposan kidolgozva, de a terepek igen: a lakásokban, bárokban járva festmények, az italos pulton piák, a spájzban befőttek figyelnek. Különösen szépen be van rendezve pl. az olasz gengszterek károgó anyjának a lakása. Túlzásokból nem lesz hiány, főleg a főellenfeleknél üti fel a fejét a dolog: az “Orosz” (a filmben is szerepelt) például falakon dobja át hősünket. Szívós egy férfi, annyi bizonyos: több tárat beleeresztve, fejét tévékbe, hűtőajtóhoz ütlegelve is vígan, karcolás nélkül szaladgál tovább.

punisher-6

Kegyetlenül buta. Így lehetne összefoglalni a játékot röviden. Ha egy kis agypihentető, ám iszonyatosan öncélú, agresszív szórakozásra vágysz, játszd végig a programot – persze 18 év és 100-as IQ felett. Ha megteszed, kaphatsz extrákat is, úgy mint képregényborítók, koncepciós rajzok, videók. Az említett befejezés egyébként még nem a játék legvége, sőt, a credits lista után is marad még egy élő főellenfél – tán egyszer folytatást is kap a program. (Megjegyzem, a CGI átvezetők nagyon rossz minőségűek, alig látni belőlük valamit.) Filmben két részt is megért ez a remekmű, ám én azt mondom, úgyis divat ez manapság: jöjjön egy remake Seagal bácsival!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés