Painkiller

painkiller-head
Hazamész egy nehéz hét után: amikor úgy igazán Istenesen minden összejött. Múló állapot, de most igen hervadt a kedved, meg egy hangyányit zabos is vagy: na mit tegyél? Kezd el vascsővel ütni a szomszéd verdáját? Bár biztosan megérdemelné, kicsit erős lenne. A Welness-hétvége sem rossz ötlet, de többek közt drága. Az alkohol meg ugye nem oldja meg a gondokat – persze a tej sem… ám vannak úgynevezett videojátékok. Nézzük, mi kell Neked. Splinter Cell? Áh, a távcsöves puskás sunnyogás most csak jobban felbosszantana. Duke Nukem Forever? Szép, szép de nyomokban logika és ügyesség kell hozzá. Komoly Samu is már nyugdíjba ment, de van ám itt fájdalmadat csillapító Painkiller! Egy remek „ereszd el a hajamat” FPS shooter, melyben nincs (komolyan vehető) történet, sem lopakodó ellenfelek, de még egy fia logikai feladat sem - csak esztelen darálás, de az minden mennyiségben.

painkiller1
Szóval az igényes csavarokat messze elkerülő sztori szerint macsó (mi más?) hősünk épp barátnőjét fuvarozta volna haza, amikor a vezetés közben elkezdte az oldalbordát taperolni – naná, hogy karambol lett az egyoldalú tranzakcióból. A körszakállas Don Józsi kómába került, azaz pontosabban a purgatóriumba, ahol egy langaléta alak közli vele: ha szeretné viszontlátni kedvesét, ugyan gyilkolja már át magán az egész lélekvesztőn. A srác aláírja a paktumot (merthogy ez a lehetőség szerepel New Game opció helyett), mi pedig mutató ujjunkkal rá is tapadhatunk a bal egérgombra és nullába kapcsolhatjuk agyunkat. Én Serious Sam kalandján nagyon jót derültem: kellett anno már nagyon egy új „poénos, tökös főhős és egy rakás szörny” kombinációján alapuló program. Először Egyiptomot majd további ókori birodalmakat (pl. Azték) szabadíthattunk meg a rosszarcúaktól. Nos, ettől a humortól és egzotikumtól ez esetben elköszönhetünk, ugyanis a Painkiller hőse néha olyan helyeken jár, ahol még a Silent Hill hősei is (H)ideglelést kapnának és a nevetés helyett max a fogcsikorgatás lesz a jellemző hangulati elem.

painkiller2

Na azért olyan nagyon komolyan nem kell venni ezt a „díjbirkózó FPS-t” sem, hisz a játékmenet a következő. Adott egy baromi nagy pálya, ami Sam kalandjához hasonlóan kisebb egységekre van osztva: amint beérünk az elsőbe, valami eltorlaszolja az utat és özönlenek a rémséges kreatúrák. Amint végeztünk velük, megjelenik egy piros folt, majd átmehetünk a következőbe és így tovább. Hogy mégse legyen ennyire lejárt lemez hangulatú (van olyan?) a játék a készítők persze kötelezően kitalálták, hogy zúzzunk szét ládákat, gyűjtsünk belőlük aranyat, korsókat és kincseket, melyeket Tarot kártyákra „beváltva” különleges képességekre tehetünk szert, mint, teszem azt négyszeres sebzés, vagy maga az átmeneti sérthetetlenség. Mondhatnám: Hell yeah!

painkiller3

Nézzük, miben nyújt még újat Samu és Duke kalandjaival szemben a pokoli hangulatú játék. Itt meg is ragadnám a szót, hogy a csodaszép grafikáról beszéljek: remekül megdesign-olt karakterek (ezen a téren egyik előd se tette nagyon oda magát, legyünk őszinték), ma is szemkápráztató fény-árnyék effektek, nagy felbontású textúrák, óriási játéktér, miegymás. Az új Doomot kenterbe verte annak idején, ráadásul jóval kisebb volt a gépigénye is. Míg a Serious Sam élénk, képregényszerű vizualitást alkalmazott, addig most sötét, már-már horroros szerű a képi világ és kizárólag pasztelles színkombinációk várnak ránk. Olyan helyszíneken fordulunk meg kalandjaink során, mint egy középkori város, a reneszánsz Velence, kísértetjárta operaház, lepukkant kórház (vagy magyaroknak csak simán kórház), de említhetném a temetőt, a pályaudvart, vagy a groteszk katonai bázist és végül a (nagyon egyedi megvalósítású) poklot is. Ilyen téren kicsit hajaz a Shadow Man-re a Painkiller, hisz ott is reális helyszínek eltorzított másain jártunk.

painkiller4

Lássuk a szörnyeket: lesz itt kérem mindenki, aki a démonológiában számít – boszorkányok, csuklyás, baltával térítő szerzetesek, zombik, sámánok, hatalmasat ugró démonok, egykor kutyaként vegetáló… izék, lángszórós dromedárok, gázmaszkos fickók és még megannyi rém. Ami igen pozitív jelenség: egy szörnytípus egy helyszínen fordul csak elő, nem úgy, mint pl. az akkor rivális Doom 3-ban. Lesznek persze főszörnyek is, akiket csak trükkel lehet lenyomni: például a mocsári „trutyi” csak akkor sebezhető, ha már kilőttük a közelében vízből feltörő buborékokat, míg egy másik batár ellen csupán kalapácsa megsemmisítése hat. A grafika zseniális, de a Havoc motor is odatette magát, néhol az akkori fizikai császárt, a Half Life 2-t megidézve! Óriási leomló épületek, az akasztottak úgy lengedeznek, ahogy fúj a szél, az ellenfeleknek felületük van, kihatnak egymásra és fegyvereinkre is… Így elmondva nem olyan nagy szám, de mindig ér valami remek meglepetés, épp amikor már unalmas lenne a sok puffogtatás. Hogy mást ne mondjak, a főszörnyek panelház magasságúak - csakúgy ámuldoztok majd, mai szemetekkel is! A halálosztó karabélyok közt szerepel (az alapfegyver „turmixolón” túl) shotgun, egy puska, ami hegyes gerendákat lő ki (falhoz szegezve a büntetetteket), egy ilyen lézer ketyere, és az elmaradhatatlan golyószóró.

painkiller5

A fegyvereknek szokásosan van egy másodlagos funkciója is, melyeket némely esetben kombinálhatunk. (Fura, hogy pl. a tankok ellen legelső fegyverünk hatásos igazán.) Olyan apróságokkal is kedveskedtek a készítők, mint a rocketjump, vagy hogy kétszer kell görgetni az egeret fegyverváltáshoz, elkerülve a kapkodásból adódó bakikat. A korhatárról: nagyon véres, brutális a játék, persze a referencia anyagok sem babazsúrra való mulatságok voltak (mint ahogy úgy általában az FPS-ek nem azok), de itt tényleg már-már a horror fele hajaz a hangulat. Hiába a vicces-macsó főhős kombó, fiatalabbak inkább tolják Duke-ot. (Bár ne!)

Szó mi szó: megjelenésekor nagyon ránk fért már egy ilyen agyeldobós lövölde, majd érkezett a Battle out of Hell kiegészítő is, mely még rémesebbre sikerült, ha lehet. A játékot aztán kiadták mindenféle felújított, digipackos, HD-sített formában – érdemes körülnézni webshopokon, ha bírod a stílust. Olcsó, ma is szép és egy jó ideig kiég tőle a dühreléd!

HEADER 

 
0 #2 sum-blink 2015-05-29 20:34
Kazetta 5/5 maestro!
Quote
 
 
+1 #1 Hamton89 2015-05-28 10:42
Hát igen,a hentelés királya. :]
Itt aztán lehet gyilkolászni óraszám!
De azért megjegyzem vagy ebbe vagy a kiegbe van egy olyan szuper gondolkodtató rész hogy egy épületben valami palackokat vagy tartályokat kell egymásra taszigálni hogy ráállva fel lehessen ugrani az emeletre. Tehát már 1 helyen gondolkodni kell a játékban kicsit.
Quote
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés