Redneck Rampage

rampage-head
Annak idején nagyon vártam. Leginkább a gyökérsége fogott meg, ami olyan mélységekbe mutat, hogy talán ma már meg sem jelenhetne (a kiadók valószínűleg nem rizikóznák meg). Kíméletlenül kifigurázza az amerikai (bár ez lehetne akár itthon is – 'zoxigén, ugyebár...) vidéki lakosság legalacsonyabb intellektuális szintjén álló egyedeket. A címben szereplő megnevezésre (redneck) a Google fordítója a „vörösnyakú" mellett a „bunkó" és „paraszt" kifejezéseket adta. Nem állítom, hogy e két szót ebben a sorrendben még sohasem használtam, és gyanítom, hogy okkal született meg ez a fogalom. Természetesen senkit (konkrétan földműveléssel foglalkozó becsületes magyar állampolgárt) sem szeretnék megsérteni, tehát akinek nem inge, ne vegye magára. Én szóltam. Mellesleg ha nem lenne alapja ennek a témának, akkor nem készülnének ilyen játékok.

Naszóval, Redneck Rampage. Tisztán emlékszem, hogy a demot vagy ötször végigtoltam, annyira bejött a hangulata. A végleges változat a demot követően elég hamar piacra került, így még éles emlékekkel vethettem bele magamat az amerikai vidéki élet viszontagságaiba.

rdnk0009

A XATRIX fejlesztőcsapat által alkotott játék az akkoriban igen népszerű 3D-s motorra, a 3D Build Engine-re épült. Ez eredetileg a Duke Nukem 3D motorja volt, de később licenszelhetővé vált, és így elég sok fejlesztő megvásárolta. A Redneck Rampage a végletekig kihasználja a Build Engine minden funkcióját. A játék legfőbb erénye, hogy irtózatosan sok grafikát pakoltak bele a készítők, szinte nincs két egyforma pálya, mindig találkozunk valami új grafikai elemmel. Az ötleteket sem hiányolhatjuk belőle, hiszen akadtak pillanatok, amikor leesett állkapcsomat percekig keresgéltem a padlón. Pedig hát ez is csak egy Doom klón... Vagy nem?

rdnk0017

Szó'va' az úgy vót' (csak stílszerűen!), hogy egy szép napon jöttek a csúnya, rosszindulatú, gonosz idegenek, és erőteljesen felbolygatták a békés – a valóságban persze nem létező - Hickston városka szürke, mezei hétköznapjait. Ebben a városkában él főhősünk Leonard, és elmeroggyant testvére, Bubba. A helyzetet csak fokozza, hogy az idegenek lenyúlják Bessie-t, Bubbáék kedvenc, díjnyertes malacát. Hát ezt még én sem hagynám, főként mivel egyik barátom Malac becenévre hallgat. A feladat adott, vissza kell szerezni a kis moslékzabálót. Ezt a szerepet Leonard-ra osztották, akit természetesen nekünk kell végigvezetnünk a szám szerint 14 db pályán. A szennyvíztisztító teleptől az elmegyógyintézeten és fafeldolgozó üzemen keresztül az autósmoziig szinte minden létező terepfajta megjelenik utunk során.

Ha már itt tartunk, akkor megemlíteném, hogy az alienek igencsak nagymesterei a klónozásnak. A csirkék, tehenek, és malacok (szegény Bessie...) mellett HMCS-k (jelen esetben: helyi munkanélküli csávók) klónozásával és ránk uszításával nehezítik a dolgunkat. Példának okán a szeszkazán Billy Ray Jeeter, és a vén Skinny Old Coot is többes számban fordulnak majd elő a későbbiekben. Ezek a klónok az idegenek irányítása alatt állnak, és mindenáron fasírtot akarnak belőlünk aprítani. Később feltűnnek maguk az idegenek is teljes életnagyságban, ilyen például az általam csak "robbanós kis gennyláda manónak" nevezett szerzet, ami gyanúsan végbéltermék állagú dolgot hajigál felénk. Az autósmoziban szembesülünk az első combosabb alien ellenféllel, megfelelő mennyiségű dinamittal megkínálva persze hamar megy a levesbe. Ha nem robbantjuk szét, akkor felkel. Mindig. A Vixen kategóriát képviselő nőneműnek kinéző aliennel a bánya környékén futhatunk össze. A mellkas tájékán látható szimmetrikus kitüremkedését... hogy is mondjam... szóval nem éppen az általunk vélt rendeltetésének megfelelően használja, oda ugyanis kettő darab gépágyú van beépítve (ezt a fegyvert egyébként mi is használhatjuk majd). Aztán ott van még Hobbes Sheriff is, aki ugyan nem alien, de nem a törvényt szolgálja, és elég gyors keze van.

rdnk0027

Minden valamire való "vérbeli" Doom-klón jeleskedik a fegyverarzenál tekintetében. Nos, ez a Redneck Rampage esetében sincs másképp. Van itt kérem kis ticsung hatlövetű, meg nagy ticsung sörétes, és még egy halom marhaság, amit nagy unalmukban kitaláltak a Xatrix-os jóemberek. A szokásos fegyverek közé tartozik a pajszer, gyengébb ellenfelekre kiváló. A Kalasnyikovra hajazó géppuska hosszabb sorozatok esetén igencsak elhúzza a kezünket, más játékoknál ilyen dolgokra annak idején nem nagyon figyeltek. Dinamitot már sok játékban láthattunk, de dinamitlövő számszeríjat nem! Hatalmas cucc, jó nagyot is szól! A körfűrészlap kilövő szerkezethez már borzasztóan pihentagyúnak kellett lennie valakinek, egyébként elég hatásos fegyver. A non-plus-ultra az alien gun, amit "kézmelegen" szerezhetünk be eredeti gazdájától, az elsütéséhez pedig az ínszalagot kell meghúznunk... Böááá... Aztán akadnak alkalmi fegyverek is. Ilyen például a bowling-golyó, a puskaporos hordó, stb. Megjegyzem, a játékban konkrétan lehet bowlingozni, bár pontozásra ne számítsunk, a játék pusztán a sport kedvéért van... És persze nem csak a golyóval lehet ezt a sportot űzni, hanem a fegyverekkel is, de ne várjuk, hogy a szétlőtt – felrobbantott bábuk visszakerüljenek a helyükre.

A Redneck Rampage-ben a felszedhető cuccok felhasználása kissé eltér a hasonló kategóriától. Megromlott egészségi állapotunkat kajával, illetve alkoholos italokkal tudjuk helyrepofozni. Ha túl sokat eszünk, akkor tele lesz a belünk, és nem tudunk többet enni. Ha túl sokat iszunk, akkor gondjaink akadhatnak az irányítással, ami több fokozatban jelentkezik, de már a legenyhébb esetben is másfelé megy hősünk, mint amerre nyomjuk a gombot. Az alkoholos italokat egyébként magunk adagolhatjuk, a „yer stuff" ablakban beállítható, hogy épp mit vedelünk, és ott láthatjuk is, mennyi van még belőle. A mutatós műszerek jelzik, hogy mennyire vagyunk hányáshatáron, így felmérhetjük, hogy belefér-e még egy korty whiskey, vagy sem. Ha mégis túllőttük magunkat, akkor egy adag Moonshine segíthet (valami fosatós téma, ha jól gondolom, szaladunk is tőle, mint a nyúl). A további aktiválható cuccok is itt jelennek meg. A mocsaras területeken (ólokban, stb.) jól jöhet a Hip Waders, amit stílszerűen csak dagonyaruhának lehetne nevezni. E nélkül csak igen lassan tudunk közlekedni. A víz alatti ténykedésben az átalakított porszívócső (vacuum cleaner hose) szerkezet segít.

rdnk0003

A játék grafikai megvalósítása a kornak megfelelő, akkoriban kimondottan jónak számított. A pályák felépítése eléggé folyosó-szerű, az épületek (elég sokba be lehet menni!) és egyéb pályaelemek pedig teljesen szögletesek. A mozgó figurák és az ellenfelek is még sima 2D-s sprite-ok, bár egészen sok mozgásfázissal rendelkeznek. Az alkalmazott textúrák elfogadható felbontásúak, de ha közel megyünk a falhoz... Háááát. Mai szemmel nézve elég alacsony poligonszámú, sokszor monoton, egyforma textúrákkal operáló és kocka az egész game. De hangulatos!

Annak idején eléggé sokan voltak, akiknek nem igazán tetszett a RR. A legtöbben az igen puritán megnyilvánulásokon akadtak ki (pl. ex-kollégám, Mocsy eléggé fura arcot vágott, amikor meghallotta a karton sör elfogyasztása után érkező hangeffektet), a többi elenyésző százaléknak pedig pusztán elege volt az összes akkori FPS-ből. Nekem ettől függetlenül nagyon bejött a játék. Amikor legelőször meghallottam a hangjait, fülig szaladt a szám. Hát ez KELL nekem! A különböző biológiai és egyéb történések hangjai kiváló minőségben képviseltetik magukat a játékban (fingás, büfögés, káromkodás, stb.). A játék stílusához tökéletesen illeszkednek, és nem kell benne semmiféle "de primitív állatok ezek a XATRIX-nál" dolgot keresni. Aki ezt nem így látja, annak nincs humorérzéke. A normálisabbja úgyis halálra mulatja magát a játékon, és ezt nagyon jól teszi. Én szintén ezt csináltam.

A játékot természetesen hálóban is lehet tolni egymás ellen, bár egy kissé nagyok hozzá az eredeti pályák. Éppen ezért került bele egy harmadik "epizód" is, amit kimondottan multiplayer partikhoz terveztek. Rövidebbek, velősebbek, és persze a felszedhető dolgokat is sűrűbben szórták el rajta a készítők.

rdnk0005

A játék gyakorlatilag bugmentes, ahogy az a netes-patchelős korszak előtt megjelent játékok nagy többségétől megszokhattuk, hibának csak egyetlen dolgot tudok felhozni. A megjelenéskori hardverek képességeihez mérten eléggé húzós a fő adat file (GRP) mérete, ami összetömörítve tartalmazza a játékban előforduló összes hangot, zenét, grafikát, pályaadatot, vagyis mindent. Ebben a közel 150 MB-os (a Doom hasonló célokat szolgáló WAD file mérete mindössze 12 MB volt!) állományból keresgéli ki a program az aktuális helyszín adatait minden egyes fordulóban, és ez borzasztóan darabossá teszi a játékot. Ha persze minden textúra, meg hang benn figyel a memóriában, akkor már simán fut a játék, de addig is kínszenvedés minden pálya eleje. 16MB RAM alatt el sem indul a játék, 32MB-on még igencsak szaggatós, 64MB-nál már rendesen megy (de anno ennyi RAM csak a kimondottan jómódúak gépében volt).

A Redneck Rampage egy igen kretén játék, meglepően nehéz játékmenettel (könnyen hal az ember). DOSBox alatt hibátlanul fut Win7 + Core i5 + 8GB RAM + Nv560OC konfigon, nem is kell konfigurálgatni az emulációt. Hogy mennyire abandonware, azt nem tudom (GOG-on árulják), mindenesetre erről a linkről ingyen letölthető.

Juteszembe, a játéknak megjelent egy folytatása is Redneck Rampage Rides Again címmel, amibe még elborultabb dolgokat tettek a Xatrix-os fiúk.

Képgaléria:

HEADER 

 
0 #1 sum-blink 2014-12-01 12:22
A kiegészítőre jobban emlékszem a háromszámjegyű folyóiratból. Életem első száma volt. Abban moszkítókat lőhettél csónakból - ez nagyon megmaradt. Ilyen kedvesen tahó játékból kéne egy remake.
Quote
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés