The Neverhood

/ Klaymen Klaymen Neverhood No Nazo /

A Neverhood-ról szerintem mindenki elmondhatja, hogy ez az egyik legjobb oldalscrollozós kalandjáték, amit valaha készítettek. A játék kult klasszikus lett amerikában, és ez elég érdekes, mivel anno 44 000 kópia készült a játékból, ami akkor elég kevésnek is bizonyult, és ma is annak tekinthető: a világ egyik legalulértékeltebb játéka. A játékban van egy hosszabb kisfilm arról, hogy hogyan készült: a játék készítése alatt több mint 3,5 tonna gyurmát használtak fel.

A játékot a zseniális Douglas TenNapel készítette (szintén ő készítette az Earthworm Jim-et), ez a játék egyébként egy inspiráció volt 1988-ból amikor is elmondása szerint látott egy művészeti kiállítást (A beautiful day in the Neverhood – Egy gyönyörű nap Neverhood-ban), ami 70 képből állt, és ezt mind latexből és gyurmából készítették. Évekkel később, elhatározta, hogy készít belőle egy PC játékot, amit maga Steven Spielberg is producelt. A játékot a Dreamworks Interactive adta ki 1996-ban, azóta már megszűnt a cég. A játékot japánban a Riverhillsoft adta ki 1998-ban. Windows 95-re és 98-ra jelent meg PC-n, japánban pedig kiadták Playstation-re. A játéknak lett folytatása Skullmonkeys címmel, és megjelent egy csak japán harmadik játék is,  a Klaymen Gun Hockey.

A játék története:
Figyelem! A következő sorok elmondják röviden a játék történetét, ha nem akarod, hogy lelőjem a “poént”, akkor légy szíves, ezt a bekezdést ugord át!
 A játéknak egy elég egyszerű története van: Hoborg (Ottoborg 6. fia) teremtett magának egy világot (egy aszteroidán), ahol mindvégig boldogságban élhet. Hogy ne éljen egyedül, alkotott magának egy társat, barátot akit Kloggnak nevezett el. Hoborg ezt mondá: “Minden ami e kerek földön található a tiéd” és még tart a monológ, de Hoborg nem tudta, hogy Klogg kapzsi, és neki Hoborg koronája kellett neki a legjobban. Hoborg a sikertelen koronalopás után e szavakat mondá: “Minden a tiéd kivéve ezt! Ez a korona az egyetlen dolog ami soh nem lehet a tiéd. Az uralkodónak szüksége van a koronára, hogy uralkodhasson. Most menj, és fedezd fel új otthonod!” Ezután Hoborg visszament a kastélyába, és elkezdett gondolkodni, hogy kit is alkosson meg következőnek. De mivel Hoborg nem tudta, hogy Klogg követi őt, sutyiban felmászott a trónjára, és elvette tőle koronáját. Klogg ezt mondá: “Most már én vagyok Neverhood új uralkodója! *És ezzel magára rakja a koronát* Klogg átvátozik egy rémmé, mielőtt Hoborg mély álomba merülne csak ennyit tud mondani: “Mégis mit alkottam én?” Viszont, Hoborg karjában lévő életmag elkezdett mocorogni, és végül ellandolt Willy-hez, aki nem más volt mint Hoborg egyik ?rokona? (?leszármazottja?). Willy tudta mit kell tenni: elülteti a magot, és ebből kikel majd Klaymen, akit majd irányítunk a játék alatt.


A játék története nagyon hasonlít a bibliai Ádám és Éva történetéről, a bűnbeesésről.

Játékmenet, irányítás:
A játék egy hatalmas nagy puzzle játék, ahol elég furmányos feladatok vannak, amihez elég pihent agy kell. A játék irányítása egyszerű: bal egérgombbal kattintunk a tárgyakra, és aztán okulunk az esetekből (pl.: második szobában van egy ajtó, ha megnyomod a piros gombot egy bokszkesztyű pofán fog verni). Itt meg kell jegyeznem az első nagy verziókülönbséget: a japán verziónak van egy főmenüje, ahol be lehet állítani a memóriakártyát, meg lehet hallgatni a játék zenéjét az options-ban. A japán verzió legelején, le van írva a történet, és van az első szobában egy kis tutorial. A játék alatt elég vicces jeleneteket is fogunk látni: pl.: láthatjuk amint Klayment üldözőbe veszi egy Weasel (zöld szörnyeteg), vagy amint Klaymen kihúz egy beragadt szöget. A játék egyébként (ha valaki nagyon jól tudja a játékot) nagyon rövid, együltőhelyben végig lehet játszani. A játék alatt fel kell szedni 20 videókazettát, ami fényt ad a történetre, és kell, mert az utolsó ajtót három kulcs-csal kell kinyitni. A játék alatt találunk majd egy zsugorítót, gondolázunk is, és majd bemehetünk a A Hírességek Csarnokába (Hall of Records), ahol ajánlok a PC-seknek egy kódot: ENTER Fastfoeward ENTER. Ezt azért ajánlom mivel ebben a csarnokban van a játék egész története 40 szobába leírva, és sajnos muszáj átmenni, rajta, mert a végén van egy videó kazetta. Hála a jóságos atyaúristennek a japán verzióban ez teljesen ki lett vágva, plusz a japán verzióban hatalmas laggok vannak. A játékhoz ajánlok egy papírt, meg egy ceruzát, mert sok mindent kell jegyzetelni. Ha elakadunk a játékban, akkor visszamehetünk a 2. szobába, ahol van egy létra ami elvezet egy postaládához, ahol vannak elég “segítőkész” levelek (pl: Klaymen, you’re reading too much). XD. A játékmenetet a változatosságot, egy hatalmas 10-el díjazom.

Grafika:
A grafika egyszerűen lélegzetelállító. Ez a játék egyik legérdekesebb oldala: minden gyurmából lett megfestve, kidolgozva. Elfelejtettem mondani, a játékban kétfajta nézet van: egy hagyományos oldalnézet, és egy first person nézet (belsőnézet), ahol háromféle irányban lehet leginkább mozogni. E részekben elég szürreális hangokat hallhatunk. A textúrafelbontás még mai kaliberű gépekben is jól működik, ahhoz képest, hogy a játék már 15 éves. A grafika is kiérdemel egy hatalmas tizest.

Zene:
A zenét Terry Scott Taylor írta, aki szintén fenomenális munkát végzett. A játék mint tudjuk, elég szürreális, furcsa humorral rendelkezik. A zene pont ugyanilyen: agybeteg, érthetetlen dalszövegek, (Dum Dam Dam Doi Doi) és marhajó dallamok. A zenei stílus a blues-ból és a jazz-ből vesz mintát. A játék megjelenése után később megjelent albuma az Imaginarium, amin rajta volt Klaymen fő dallama. A zene fantasztikus, megunhatatlan. 10/10

Nehézség:
A játék csak a nOOb-oknak nehéz, mivel mondtam elég agyfurmányos kirakók vannak. De sajnos vannak olyasmik is, amik az agyatlan kategóriába is tartoznak (ilyen például az egeres fejtörő). Meghalni a játékban csakis egyetlen egy helyen lehet: a kanálisban [NE UGORJ BELE!]. 9/10

Összegzés:
A játék egy megunhatatlan nosztalgiatúra. Minden egyes alkalommal. Én személyesen 2002-ben játszottam vele először unokatesómnál, azóta minden évben ha legalább tízszer nem is, de még a mai napig is végigjátszom. A játék 1996-ban jött ki egy olyan evolúciós ponton, ahol a játékipar a 2D-s játékokból a 3D-s játékokba váltott. Mivel akkor a point’n click játékok már kihalóban voltak (Shadowgate, Uninvited, Clock Tower SFC verzió), helyette mindenki Tomb Raider-rel, vagy Mario 64-el, vagy Crash-el tolta. Valószínűleg ezért is olyan alulértékel ez a játék. Az Ebay-en az 50$-t is meghaladja (csupaszon), ami nem kis pénz. Minden kalandjáték kedvelőknek kötelező darab a kollekcióba, mert a Nevehood is neverendingly awesome (sohavégetnemérően lenyűgöző). 10/10

Megjelenés:
USA – 1996 október 31.
EUR – nem jelent meg
JAP – 1998 április 23.

neverhood-pc

neverhood-psx

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés