Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

ghost-shell-head
A Ghost in the Shell mindig is szívem egy külön zugát foglalta el Oshii többi filmje mellett. Vajon a sorozatra hajazó játék mutatott fel annyit, hogy méltó legyen a nagy egész részévé lenni?
 
Megpróbálok rendet rakni egy kicsit az ide oda csúszkált Gits sorozatok, képregények és egész estét filmek között. Az eredetileg japán képregénynek (manga) készült sorozatot egy tehetséges rendező, Mamoru Oshii vitte széles mozivászonra ám rögtön el is tért kissé az eredeti mondanivalótól és hangulattól. Az erőteljes cyberpunk hangvétel alapművé tette és egy folytatás elkészítésére is sarkallta a rendezőt ami azonban már a címet sem viselhette hivatalosan. Helyette elkészült az eredeti manga alapján egy két évadot megélt anime sorozat és egy hozzá kapcsolódó film is, melyek időrend szerint mind '95-ös alapmű előtt játszódnak, bemutatva a 6-os (9-es) ügyosztály izgalmas hétköznapjait és mélyítve karaktereik jellemét.
 
ghost-shell-1
 
A sorozatok problémája talán az összetettségük volt egyedül. Egyedülálló módon jegyzetelnem kellett, hogy ki kicsoda mind a két évadban és egy online szótár volt aktív minden pillanatban, hogy megértsem mégis miről szól egy-egy epizód. A globális történet egy-egy darabkája általában 10-15 rész mögött meghúzódó eseményekből volt sejthető ami gyakorlatilag kizárta a lehetőségét annak, hogy a fiatalabb korosztály akárcsak megértse, nem hogy élvezhesse is a történeteket.
 
Jelen esetünkben ez csak annyira fontos momentum, hogy a tárgyalt matéria is ugyanezzel a gonddal küzd, a maga módján. A Ghost in the Shell: Stand Alone Complex játék (remélem gyakran végigmondták ezt a munkafázis alatt) története olyannyira rejtve marad, hogy a mezei játékos hamar ráun az éterből áramló információ halmaz dekódolására és inkább végigpusztítja a pályákat és teszi a dolgát. Megteheti, hiszen a történet sehol, semmilyen formában nem befolyásolja a teendőnket és az elmondottak csak ritkán vannak segítségünkre. Cserébe mindig akkor takarják el szövegdobozzal a kép alját amikor kicentizett ugrásokat hajtunk végre kikötői daruk tetején vagy viszonozzuk a 20+ ellenség tüzét.
 
ghost-shell-2

A játék nagyon lineáris és alapvetően egy akció játék, még ha a hackeléssel meg is akarják adni a kalandjátékos lehetőség illúzióját, valójában tudjuk miről van szó. Annak azonban elsőrangú: gyönyörű grafika amit igényes cgi animációk törnek meg. Futurisztikus helyszínek amelyeket hol Motoko hol Bato szemszögéből játszunk végig, illetve egy alkalommal egy Tachikoma (gyűlöletem tárgyai, pókformájú csiripelő mechek) nyergébe is bepattanhatunk.

Mikor elsőre végigjátsszuk az amúgy sem hosszú programot meredten nézünk magunk elé és azon gondolkodunk mit is csináltunk most? A történet egy betiltott szintetikus rizs projekt(!!!) és annak társadalmunkra való szociális kihatásairól szól, nyakonöntve a japánokra olyannyira jellemző túlspirázott terrorista félelemmel. És itt van igazából a gond is...míg Oshii két filmjével képes volt számunkra, európai ill. nyugatabbi, mozirajongók számára egy befogadható és elgondolkodtató tartalmat adni addig a játék ugyanúgy képtelen erre mint a sorozat vagy az azt követő Solid State Socity c. anime és ezzel a játék elveszik a rossz mozifilm adaptációk és gyenge rajzfilm-játékok bermuda háromszögében...nagyon nagy kér érte.

ghost-shell-3

Azoknak azonban akik a Gits világát olyannyira szeretik és kedvelik mint én egy látványos és érdekes kikapcsolódást nyújthat a játékkal töltött 5-6 óra, még ha ők is azzal az érzéssel állnak fel hogy a tartalom nagyjából a sorozat félórás epizódjainak szintjén mozog.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés