Metal Gear Solid 3: Subsistence


Nem titkoltan a kedvenc részem a sorozatból, ami legalább akkora hatással volt rám mint egykor a Metal Gear és később a Metal Gear Solid. Egyben a játéktörténelem egyik legjobb intrójával rendelkező produktum amiből kiderül ki is a rettegett Big Boss.

Valahol, valamikor egy fiú tekintete a mereven tapadt a dzsungel felett elhúzó csapatszállító gépre, és a belőle kiugró kommandósra. A megérkezése után rádión hívták őt, és a kezében tartott irányítóval küldött paranccsal válaszolt rá. Megtudta, hogy ő Solid Snake, és küldetése van a sűrűben. Elszántan vetette magát a nem mindennapi küzdelembe...

Valahol, valamikor egy férfi tekintete mereven tapadt a dzsungel fölött elhúzó csapatszállító gépre, és lélegzetét visszafojtva nézte végig a nagy ugrást, ám mielőtt földet érhetett volna, mint egykor, ezúttal másvalami történt: eggyé vált egykori ellenségével és ismét kígyóvá vált...


A Metal Gear sorozattal még a jól-rosszul konvertált NES verzióban találkoztam, ahol először vettük fel a mára már hype-pá avanzsált széria fonalát annál a pontnál, hogy Big Boss legtehetségesebb tanítványát küldi a dzsungel mélyén elhelyezkedő Outer Heaven bázis felderítésére. Talán sokak előtt nem titok, hogy nem sokkal a küldetés teljesítése előtt Snake szembekerül mentorával és parancsnokával, aki valójában Outer Heaven ura és egy zsoldossereg teljhatalmú parancsnoka. Küzdelmük még a NES minimális atmoszférájában is dráma fény kapott, hála a széthullóban lévő bázis riadójelzéseinek és gyermeki emlékeimbe beleégett a 8 bites valóság mögötti történet mélysége és különös befejezése.


Szerencsémre, a harmadik részből, amely az Outer Heaven előtti időkbe vezet minket, a bővített verziót sikerült beszereznem anno. Szégyellem és röstellem, de egy leértékelt promo verziót. Mentségemre szóljon, hogy állapota alapján annyira nem működhetett volna mint amennyire tette végül. Megfogadom, hogyha nagyobb pénzmaghoz jutok azonnal megveszem újra. Mire ez a nagy fanboyság? A most bemutatott játék minden korábbi PS2 exkluzív játékra nálam köröket ver rá játszhatóság, hangulat, grafika és történet terén. A tolmácsolás a fentebb már taglalt módon kezdődik el, kísértetiesen hasonlít a NES verzió kezdéséhez amiben az a vicces, hogy az eredeti PC Engine verzió nem így indult... de aki esetleg ezt nem tudja, az a korongokon található emulált eredeti epizódokkal (Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake) felfrissítheti emlékeit. Dicséretes, bár több játékban lenne hasonló lehetőség...


A "Naked Snake" kódnevű egyszemélyes alakulatot egy igazi "virtuóz" küldetésre küldik felettesei, hogy a majdan létrehozandó Fox egység életképességét bizonyítsa egy minden különösebb felszerelés nélküli akció sikeressége. Talán mondanom sem kell, hogy jó MGS hagyományokhoz híven belátható időn, és hosszas átvezetőkön belül a világ is a hideg háborús feje tetejére áll hősünk körül, aki (mivel belőle klónozzák később) megnyugtatóan Solid Snake-es hangulatot kelt bennünk szarkasztikus stílusával és a kötelező szinkronhangokkal. Elég talán annyi, hogy hamarosan a világtól elzárt dzsungelben találjuk magunkat egyedül, körülvéve a második világháborút megnyerő(!) elit kommandós alakulat tagjaival szemben, és egy golyóval a tárban, amire "hazánk" egykori mentorunk és tanítónk nevét íratta fel velünk, aki nem más mint The Boss... a név talán sokakban kelt némi nosztalgiát, engem frankón kirázott a hideg.


A játékmenet és történet érdekes hasonlóságot mutat a '70-es évek James Bond filmjei és a Ninja Scroll anime között. Segítőink közül kiemelném EVA-t, aki álmaink femme fataleja és a sztereotip kettős ügynöknő egy személyben, de kit érdekel ha ennyire dögös? Nem egy átvezető foglalkozik az ő nőiességével, és ezek igen szórakoztatóak Kojimáék rendezői kvalitása miatt... jah igen, Kojima meg az átvezetői. Ebben a játékban már komolyan érezhető az a frusztráltság, és szomorúság, amit szegény afölött érez, hogy nem rendezhet rendes filmet, cserébe több órányi átvezetővel pakolja teli a játékait, hogy a végén már tényleg úgy érezzük, interaktív filmet nézünk inkább, mintsem videojátékkal játszunk. Ha ez az MGS4ben is ilyen lesz, talán okosabb lenne pénzt gyűjteni neki a világ MGS rajongóitól, hogy készíthessen végre egy filmet, mert látszik, hogy nagyon szeretne...


Szóljunk a negatívumokról is. A játék rohadt jó, ezért zavaró kicsit, hogy bizonyos tevékenységek finoman szólva is lassítják a játékmenetet. Ilyen az új gyógyítás rendszer, ami talán túl részletesen avat be minket a valódi harctéri orvoslás rejtelmeibe, és el is vár némi szanitéci ismeretet. Az inventoryban sajnos ezúttal nem fér el minden, ezért az aktív tárgyakat egy külön menüben állíthatjuk be, hogy éppen mely tárgyak listája ugorjon fel a jobb-bal ravasz lenyomásakor. Az álcázó ruha rendszere szerintem nagyon jó, bár néhol a realitás érzékem csorbul a futás közben való ruhaváltástól vagy a "viccesnek" szánt foci arcfestésektől, de ez még mindig sehol sincsen a japánosan mókás, random előkerülő zöld vigyorgó békabábukhoz képest, amik engem kifejezetten zavartak... elviseltem volna egy olyan opciót a menük tengerében valahol, ahol az életkorom beállítása után ilyenekkel nem kellene konfrontálódnom, egy egyébként mély tónusú történetmesélés közben.


Másik érdekesség, egyáltalán a Subsistance, mint olyan... engem minden élethelyzetben zavar, hogyha lehúzásnak érzem az ilyen újrakiadást, hiszen (jelen esetünkben is) töredékéért jutottam hozzá egy bővített verzióhoz, ami olyan változtatásokat tartalmaz, ami igen más megvilágításba helyezi a játékot. Az MGS első részének nem volt igazán "subizé" verziója, egy felesleges kiegészítője jelent meg, amit a PC-s verzióba már alapból bepakoltak. A második résznél az újabb tartalmakért cserébe meg kellett venned a játékot újra. (Substance) Nekem konzolra sima, gépre a bővített van meg, de egyik extra sem vesz rá, hogy elölről kezdjem a portolásos szenvedést értük. A harmadik résszel azonban elég súlyos, hogy a játék bővített verziója egy olyan, szabadon forgatható 3D-s kamerát tartalmaz, ami az egész játékot egy élvezetes akciójátékká avanzsálja, és utána a sima kamerás verzió (van ilyen opció is benne) már bugyutának tűnik. Ezért azt javaslom azoknak, akik a sima "kígyóevő" verziót birtokolják, hogy ruházzanak be a Subsistancere, mert ez a grafikai bővítés emeli igazán az őt megillető piedesztálra a kedvenc kígyónk harmadik kalandjait.


Minden PS2 tulajdonosnak csak ajánlani tudom ezt a csodát mert önmagában bizonyítja be nekünk, miért volt érdemes kedves konzolunk mellett döntenünk, és azt, hogy tőlünk keltebbre tudnak egyet s mást a játékfejlesztésről, illetve arról, mivel hozhatnak minket is ritkán érzett lázba. (Elvégre mikor van alkalmunk egy magyar '56-os forradalom leverésében résztvevő orosz tábornok szétlövésére shotgunnal?)

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés