Batman

batman-head
Mielőtt még annyira beleugornék a cikk megírásába, először is köszönetet mondok Szakács Gábornak és Laza-san-nak, akik nélkül nem újulhatott volna meg a Sárgakazi.hu-! ;)

Megint eltelt egy hónap cikk nélkül, de hát nem lehet egyszerre összpontosítani mindenre: videó készítés, tanulás, egyéb más gondok, és néha a teljes kreativitásom hiánya. Mint ahogy látjátok, ígérgettem itt Metal Slader Glory-t és még egy jó nagy adagnyi retro jóságot, de belegondolva nehéz olyan játékokról beszélni, amik nem igazán a Nyugati kultúrának készültek, és amikben nem is igazán nagy a játékmenet :/ De ami késik, nem múlik! ;)

Helyette amiről most írok, az talán mindenki számára ismerős, és nem kell hozzá szótár, meg 10 évnyi nyelvtanulás! :D

Szerintem nem kell a Sötét Lovagot litániák ezredével bemutatni! ;) A karaktert Bob Kane alkotta meg az 50-es években a DC Comics-nak, ami azóta is világsiker. 

A sikert Tim Burton rendezése koronázta 1989-ben, amikor filmet készített belőle olyan híres színészekkel, mint Michael Keaton vagy Jack Nicholson. A film, mint MINENKI tudja, cult classic, és azután csak a „jobbnál - jobb” folytatások követték („Batman & Robin” :/ < Ajánlom Nostaliga Critic bemutatóját arról a förmedvényről). E filmhez Tim Burton-nak semmi köze! :D

És ahogy ez már megszokott, a jó marketinges több oldalról tud pénzt produkálni egy olyan dologból, tárgyból, ami tudjuk, hogy jövedelmező! ;) Ki is kapta a játékfejlesztői licenzt?

sunsoft-logo

Igen, maguk a Napistenek! :D Itt egy link az oldalukra! A Sunsoft-ot sem kell szerintem részletesen újra meg újra bemutassam! ;) Azokat már megtettem régebbi – és mostanság visszaolvasva elég gagyi – szegényesen összetákolt cikkeimben.. (Annyira azért nem rosszak… - Sak)

Nos, lehet hogy csak a retro elvakultság szólal meg belőlem, de szerény véleményem szerint ez a ’89-ből való kis játék még mindig legalább annyira jó, mint a manapság híres Batman Arkham Asylum, vagy az Arkham City, amelyeket sajnos pénz, és a gépem gyengesége miatt nem tudtam még kipróbálni. De amennyi videót láttam belőlük, tetszetős, sötét, hangulatos kis játékoknak néznek ki. 

Akárcsak a kőkorszaki verzió is! ;)

batman-1

Amint már ebből a képmontázsból is láthatjátok a grafika az nagyon jól lett megrajzolva. Úgy látszik, hogy a nevesebb japán cégek – itt lásd: Enix, Konami, Capcom és miegymásai – a játékoknál különösen törődtek a játékok grafikai kinézetének maxi malizásával. De hogy azért elrettentő példát is merítsek:

kid-nikiBocs Kid Niki! :P Akármennyire is elembeteg a Super Mario 14, attól még nem segít rajtad az, hogy a grafika eléggé 1985-ös sémájú. :P Amúgy a játékot a Micronics fejlesztette, de őket leginkább a pokolba küldeném (Makai-Mura, azaz a NES Ghost n’ Goblins japán verziója). Node vissza Batman-re.

A játék, mint ahogy a legtöbb retro játék egy 2D-s oldalnézetes akció platformer, öt elég nehéz pályával. Ebben a játékban Batman-nek három élete van összesen (Valamiért a legtöbb Sunsoft-os játékban ez volt a bizarr jelenség, hogy három életed van, és nem tudsz többet felszedni. Blaster Master, Journey To Silius is ugyanezzel rendelkezik, de róluk majd máskor.)

Ami érdekes, hogy a játék fejlesztésekor szerették volna beletenni a 1-UP lehetőségét, de valamilyen oknál fogva ezt kiszedték a végleges verzióból. A 1-UP csak a prototípusban van meg, ezzel az animációval:  Batman1up

A három életen kívül Batman tud még a falakon ugrálni, amihez korán hozzá kell szokni, mert Batman elég sokat fog repülni felfelé ebben a játékban! :D A játék alatt Batman-nek három különböző fegyvere van: egy BatGun, egy BatBoomerang, és egy fegyver, ami három fénycsóvát lő ki magából egyszerre. A legtöbben azt hinnétek, hogy az utolsónak van a legtöbb haszna, márpedig nem. :P A fegyver, amit én ajánlok az a BatBoomerang, amivel könnyedén le tudjátok a főellenfeleket győzni. A játék meglehetősen jól követi a film fontosabb helyszíneit: megtalálhatjuk az Axis Chemical-t és egy eléggé szürreális pályát, ahol HD felbontású vigyorgó Joker vicsorog vissza ránk! XD

A játék irányítása viszonylag jó, de erősen ajánlok egy turbó gombot az ütésekre, és egy pár főellenfél miatt, ellenben az ugrást, azt meg kell szokni: kicsit olyan minta levegőben esésnél is lehetne irányítani, de esés közben olyan mintha fújna a szél, és ezzel lökéshullámot nyersz. o_O Tudom… mindegyik játéknál a legnehezebb rész elmagyarázni, hogy és mint működik az irányítás, legyen a játék mai, vagy régi. Annyit mondok, nem valami katasztrofálisan rossz az ugrás, de nem is valami jó.

Az ellenfelek legtöbbjei ilyen utcai tolvaj-szerűség, meg elektromos autók, meg ilyen vörös-zöld bogarak vagy micsodák… o_O Iiigeeennnn… vagy nekem kell, hogy elmenjek szemorvoshoz, mert én legalábbis mindig azt hittem, hogy azok az egy helyben álló ellenfelek valamiféle bogarak. De mivelhogy a játék története az, hogy Joker ideggázt szabadított a városra és hogy Vicky Vale eltűnt, nem meglepő hogy valami transz mutációs cucc is lehetett a löttyben! XD Már csak az ilyen kis pillanatokért is megéri a retro játékokat tolni, én mondom! ;) Ma már minden annyira FÚHÁDÉS 1080p grafika, hogy az embernek már gondolkodnia se kell, hogy mit lásson. :P

A zenét itt is a megszokott duó / trió alkotta: Morota Naohisa, Kodaka Naoki, és Hara Nobuyuki, bár azt nem értem, hogy ha már 1989-ben orchestra sample-ket (?nagyzenekari hangminta? XD) használtak a Fester’s Quest-ben, akkor itt miért csak erőltetett PCM dobok vannak csak? Sőt… ami még jobb lett volna, ha alkalmazták volna a Journey To Siliusban (AKA. The Terminator) használt melodikus basszushangokat, de meg tudom érteni, mert a Batman egy pár hónappal korábban jött ki, és valószínűleg a samplingelés még fejlesztés alatt volt. Itt egy kis ízelítő a füleknek:

 

(Itt be kell valljam, még nem tudtam a Stereo panningolást a NES zenéknél, de hogy arra is mutassak egy példát, elkészítettem a Fester’s Quest-nek egy speciális PAL 50Hz-re lepitchelt verzióját:)


Gyerekként sose tudtam ezt a játékot végigjátszani. Egyszerűen túlságosan nehéz volt számomra. A végső Joker párbajtól meg egyszerűen sírtam… mert vagy már ötvenedjére próbáltam legyőzni, de mindig fényporrá varázsolt át :’( Szóval.. aki még nem nagyon játszott ezzel a remekművel az készüljön fel egy jó erős hátsó fél verésre (nem tudom hogy lehetne az ass-kicking-et normális szintaktikában itt lefordítani! XD), vagy amit mindig ajánlok: EMU.

A játék nem valami iszonyatosan ritka, sárga és hivatalos kazettán is gyakori.

batman-sargakazi

Az én kópiámon volt hozzá egy Terminator 2 is, ami megint csak egy egész jó kis game. 

A Batman talán a Sunsoft egyik ismertebb – ha nem az egyik legismertebb – retro játéka, de 2008-ban a világ egy nem mindennapi dolgot láthatott:

batman-proto

Ekkortájt találták meg valahol az isten háta mögött a játék prototípusát, amelyben jelentem: DRASZTIKUS eltérések vannak a megjelenthez képest. Az egész játék tele van animációkkal, jelenetekkel, akárcsak az 1988-as Ninja Gaiden. A mai napig fel nem tudom fogni mégis milyen okból nem lehetett a jeleneteket benne hagyni? :O Csak azt ne mondják nekem, hogy: JAJ a CHR meg a PRG ROM sokat foglal, mert mindjárt dührohamot kapok  :P (természetesen nem…). Igaz elég sok helyen „Engrish” van, de mégis kit érdekel a nyelvtan, ha a design jó, nemde?

Számomra mostanság egészen érdekel a játékok fejlesztésének a fázisa, és hogy mit hogy milyen ötlet valósult, nem valósult meg. Csak gondoljatok bele: milyen lehetett volna egy Hellraiser, vagy egy eredeti ötlet alapján megvalósuló Mesterlövész, ami egy horror játék lett volna? Talán sose fogjuk ezeket már megtudni, de semmi sem kizárt! ;)

Hogy összegezzem megint csak rövidnek tűnő cikkemet: a Batman az királyság minden szempontból, úgyhogy rosszul járni nem fogtok vele, ahogy a Return Of The Joker-rel sem! ;)

ROM:
Korai Prototípus.
Későbbi Prototípus:
NTSC-J:
NTSC-U:
PAL A,B:

MEGJELENÉS:
JP – 1989 december 22.
US – 1990 február.
EU – 1990 szeptember 14.

HEADER 

 
0 #1 Ryder93 2014-01-26 10:30
Köszönöm, hogy írtál a kedvenc gyerekkori emlékemről! :-) Apával rengeteget játszottunk vele! Véleményem szerint a Sunsoft játékai közül a Batmannek van a legjobb zenéje.
Quote
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés