Aladdin

aladdin-head
Mint tudjuk, az Aladdin egy 1992-es rajzfilm remekmű, amit a Disney Studio készített. A film 3 Oscar díjat nyert. A következő években a kor nagyobb platformjaira – SNES, MD, PC, NES – videójáték adaptációkat írtak róla, a legelsőt a Capcom, utóbbikat a Virgin Interactive fejlesztette.

A mai napig is a retrósok véleménye szerint a MD-os verzió a legjobb, de azért ne feledkezzünk meg a SNES verzióról se!

aladdin-snes1 aladdin-snes2

Ez a verzió inkább a kor egyik leghíresebb platformer játékát, a Prince of Persia-t vette például, így lett belőle egy viszonylag jó kis platformer játék.

A dolgok viszont Kínában egészen másként álltak: sorozatban gyártották a kalóz Game Doctor-okat, amelyek érdekes úton-módon a tengeren túl is eljutottak. Mivel Kína a mai napig is kommunista politikát folytat, nem esett nekik jól, amikor 1990-ben feloszlott a nagy Szovjetunió. Azért, hogy a munkaerőpiaca és az exportárusítás még virágozzék, 1992-ben tért hódított a Dendy jórészt az öreg kontinens sötét felén.

TÉNYMEGÁLLAPÍTÁS: Anno egy normál keresetű ember örült, ha a havi fizetéséből Atarit, vagy esetleg NES-t tudjon venni szórakozás gyanánt. Ezért is volt az, hogy a SNES-t max Moszkvában és Szentpéterváron árulták a legnagyobb számban. Ez idő tájt alakult is meg a kicsiny társaság: a Hummer Team.

aladdin-hummerHummer avagy a kicsiny, de bátor lovacska.

Nekem ez a társaság egy mérföldkő volt életemben, mivel az ő általuk fejlesztett Somari volt a legeslegelső játékélményem, amelyet már kifejtettem a Somari “bemutatómban”. Ez a társaság a többi *nagyon enyhény szólva* szeméthez képest, amikor valami portolást végeztek, ügyeltek a minőségre is. Hogy egy akkori kínai ember, mondjuk megismerkedjen a superior platformok játékaival, e társaság a népszerű konzolra (NES-re) nem hivatalos portokat fejlesztett. Ilyen meghatározó portok voltak a Mortal Kombat portjaik, Earthworm Jim 3, és a Final Fight 3 is.

Egyik legeslegnagyobb sikerük pályafutásuk során az Aladdin leportolása volt. Hogy korrekt legyek anno 4 NES Aladdin létezett: 1994-ben csak Európai megjelenéssel az NMS software leportolta NES-re a Genesis-es Aladdint-t.

aladdin-gb1 aladdin-gb2

Ez egy elég gagyi megoldás lett, mivel a szemét NMS Software fogta a Gameboy-os verziót és azt rakta át NES-re.
.
.
.
Jól hallottátok: egy inferior platformon lévő játékot (aminek tényleg semmi baja nem volt) nyomtak NES-re. Ebben az a vicc, hogy a NES-es verzió még lassabb a GB-snél is. Ez VICC?! Egy GB-nak elég lassú 8-bites CPU-ja van, tehát ha én azt NES-re dobom át annak elvileg gyorsnak kéne lennie…. nem? Hát ezt szépen elcseszték. :(

Anno 1996-ban volt egy Super Game-s verzió is, ami szintén a Genesis-es verziót portolta át.

aladdin-super1 aladdin-super2

Ez egy sokkal de sokkal jobb, verzió, habár drasztikusan meg van vágva. A zene az fantasztikus. A ROM-ot szinte lehetetlen megtalálni a Net-en, énnekem egy orosz archívumon sikerült megtalálni egy másik dump-ot, aminek egy kicsit meg van változtatva a főcíme, de a gameplay nem változott.

A legrosszabbat viszont a Chengdu Tai Jing Da Dong Computer Co. készítette 1997-ben. EZ IS a Genesis-est próbálja imitálni, de ez még a hivatalos verziónál is gyatrább.

aladdin-cheng1 aladdin-cheng2

Szóval 3 Aladdin játékról említettem szót és a végére hagyom az elásott kincset? :)

Nos a Hummer Team-es verzió egy PERFEKT port: a zene, az irányítás, a pályák. Ismétlem magam: egy kalóz játékról beszélek, nem egy hivatalos verzióról, de nézzétek:

aladdin-hummer2

Szerintem ez sokkal jobbat tesz a szemnek, mint az előző három. :) Ami viszont egy kicsit fura, hogy a B-vel ugrasz és az A-val dobod az almákat. Ez csakis azért lehet, mivel az SNES-es verzióban is úgy működött az irányítás.
Itt van még egy érdekesség a játékból:

aladdin-hummer3

Látjátok azt a három szemű szimbólumot? Az nem más, mint a JY Company logója. Itt a bizonyíték:

aladdin-jylogo

Sajnos, ez az egyetlen egy ismert játék, ahol a szimbólum előfordul. Ha valaki szeretne még a kalóz játékokról olvasni ajánlom a következő linket: http://bootleggames.wikia.com/wiki/BootlegGames_Wiki

A kalóz portba még egy password system is be van építve ami egy hatalmas plusz kalózjátékoknál. Szerintem ez a port már néha annyira jó, hogy még a SNES-et is felülszárnyalja! XD

aladdin-sarga

Régóta megvan, és remélem mindig is velem lesz. :) Nálam ez a tipikus művészjáték. De ami viszont a mai napig nem érthető az ez:

aladdin-popeye

Igen… valami nagyokos összekutyulta Popeye-yel. O_O Fel nem fogható, hogy ez miért is van…

A játék még egy nagy bónusza Alex Yeu egészen jó zenei tehetsége: nagyon jól átírta a zenét.

Sajnos, mivel a játékhackerek anno mindig is szerették a játékokat egy darab EP-ROM-ra rábaszni, sokszor kivettek bizonyos játékokból dolgokat, hogy elférjenek a multicartokon. Ezért van az, hogy a legtöbb még a mai napig is a vadonban megbújkált kazetták közt csak a néma verzió van meg.

Szót nem szaporítva tovább, a Hummer Team-es Aladdin egy művészmunka, és a mai napig is az egyik legjobb kalózjátéknak tartják számon. Nálam kiérdemli a 10/10-et.

Egy végigjátszási link:

A játékot a Hummer Team fejlesztette és a JY Co. adta ki.

Megjelenés:
Ázsia – 1995
Kelet-Európa – 1995

aladdin-nes 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés