Frogger Beyond

frogger-head
1981-et írtunk akkor (Pac-man is ekkortájt született), amikor a Konami világhódító útjára engedte a kis zöld kétéltűt. A „játék” mindösszesen egyetlen képernyőből állt: egy forgalmas úttesten, majd egy folyón kellett átkelnünk Frogger-rel. A sikeres átjutásban leginkább a játéktermi masina joystick-je akadályozott meg minket, ami általában iszonyatosan szét volt „játszva”, és pont nem akkor és nem arra ugrott szegény Frogger, amikor és ahova azt mi szerettük volna. Persze mindig volt pár „bélás” (régi kétforintos!) a zsebünkben egy-egy új játékhoz, és ennek a játékterem üzemeltetői felettébb örültek.

A Konami nem sokat pihentette a „békás ötletet”, az idők folyamán gyakorlatilag minden épp aktuális játékmasinára elkészült valamilyen Frogger játék. 2002 magasságában épp a GameCube és Xbox változatokat hegesztették (a PSX / Dreamcast gépekre megjelent Frogger 2: Swampy’s Revenge alapjaira). A vásárlók – tudott vagy csak sejtett – elvárásainak megpróbálván megfelelni az összes korábbi részt belemixelték, és még meg is fejelték az egészet a játékstílustól némiképp eltérő részekkel. Ez lett a Frogger Beyond.

frogger-beyond1

A játék története maga az egyszerűség diadala. Frogger és öreg barátja Lumpy épp délutáni sziesztájukat töltik a Szentjánosbogár-mocsár kellős közepén. Beszélgetésük témája Frogger másnap esedékes születésnapja, mikor is meg kell majd jelennie a Nagy Békatanács színe előtt, és nagykorúságát bizonyítandó teljesítenie kell a Tanács által kijelölt próbákat. Ez pedig nem lesz egyszerű feladat, éppen ezért kell Frogger segítségére sietnünk.

A játékban a már ismert ugrabugra mellett különféle dolgokat kell gyűjtögetnünk, és persze épp bőrrel kell eljutnunk a pálya kijáratáig. Frogger-t a keresztgombbal tudjuk irányítani, minden lenyomásra egy „mezőt” ugorhatunk vele, az „L” és „R” gombokkal pedig egyhelyben tudunk forogni. Az „A” gomb lenyomásával dupla távolságra ugorhatunk. Ezt akkor kell használnunk, ha az adott pálya két szakasza között anyagfolytonossági hiány van, de alkalmazhatjuk még ellenfelek átugrására is. Az „X” gombbal Frogger nyelvét lőhetjük ki, amivel a pályákon itt-ott előforduló legyeket tudjuk bekebelezni. Az „Y” gombbal helyben magasugrást tudunk gyakorolni, így érhejük el a függőlegesen felhalmozott pénzérméket (ja, tényleg, azokat is gyűjtögethetjük). A „B” gomb a speciális képességek aktiválására szolgál. Ezekből három fajta van (a bal analóg karral tudunk közöttük válogatni). Az elsővel az ugrálási sebességünket tudjuk felgyorsítani pár másodpercre, a másodikkal egy rövid ideig mindenevőkké válhatunk (a nyelvünkkel minden ellenfelet elkaphatunk), a harmadikkal pedig rövid ideig sérthetetlenek lehetünk. A teljesített pályák végén lehetőségünk van a begyűjtött érmék elherdálására: speciális képességeket és plusz életeket vásárolhatunk belőlük.

frogger-beyond2

A Frogger-i hagyományokat követve az ellenfeleink betanított robotként viselkednek. Mindegyiküknek megvan a maga pontosan letárolt mozgási útvonala, így csak a megfelelő pillanatot kell kivárnunk a biztonságos továbbhaladáshoz. Nem árt tudni azt sem, hogy az ellenfeleink sohasem keresztezik egymás útvonalát, és azokon a mezőkön, ahol valamiféle felvehető dolog van (pl. pénzérme), sohasem érhetnek hozzánk! Ez kérem egy türelemjáték, itt nem szabad ész nélkül rohanni!

A játék tálalása meglepően igényesre sikerült. A megjelenés a stílushoz mérten kitűnő, a nyolc különböző világ grafikailag is szépen elkülönül egymástól. Mindemellett nagyfelbontású textúrák és csini fényeffektek kényeztetik a játékost, közönhető mindez a Renderware motornak. A pályák felépítése ötletes, és a játékmenetbe is becsempésztek egy-két extrát (fatörzseken csúszkálás, csillében ralizás, űrkaland). Külön kiemelném az átvezető animációkat, melyek minősége a játékhoz mérten egészen jó. A hangszekció is hozza a várt színvonalat: a játékhoz remekül illő muzsika és jópofa hanghatások szólnak a hangszóróból. Semmi extra, de pont annyi, amennyi egy ilyen kategóriájú játékhoz kell.

frogger-beyond3

A játék hibáit elég könnyű felsorolni. Az egyetlen kellemetlenség a rögzített kameranézetből adódik, amit egyébként egy minimális mozgatási lehetőség beépítésével szépen kiküszöbölhettek volna. Ugyanis sok esetben úgy áll be a kamera, hogy nem látjuk pontosan, hova fog ugrani Frogger. Ennek folyománya –1 élet. A játék nehézségét nem állítom be hibának, hiszen vannak türelmetlenebb emberek és vannak kötélidegzetűek is.

A Frogger Beyond kimondottan aranyos kis játék. Egyszerű játékmenete minimális gondolkodást igényel, inkább a jó ritmusérzék és a türelem dominál. Mindemellett kellő kihívást jelent minden korosztály számára. Azon ritka darabok közé tartozik, amivel az erőszakos játékok miatt aggódó szülők is bátran engedhetik játszani a gyerekeiket.

frogger-beyond4

Egy dologra azért készüljünk fel, főként ha szülőként mi is engedjük játszani a gyerekünket bármelyik Frogger játékkal. Mindenképpen legyen egy frappáns válaszunk arra a kérdésre: – Apa, a béka miért is nem tud úszni?

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés