Blinx: The Time Sweeper

blinx-head
A Microsoft az Xbox megjelenése után a SONY példáját követve nagy súlyt fektetett az exkluzív játékokra. Kiváló példa erre a Blinx, ami az első bittől az utolsóig profin kivitelezett játék. Tegyük hozzá azt is, hogy nem a szomszédban fabrikálták, hiszen a készítői – az Artoon fejlesztőcsapat – japánban rezidens. Pont ott, ahol az Xbox gyakorlatilag bukás volt. A Blinx készítői eredetileg a Sega-nál dolgoztak. Olyan projectekben vettek részt, mint például a Sega Saturn egyik legsikeresebb játéka, a Nights: Into Dreams. Kitűnő ajánlólevél, nemdebár? A csapat szerencsére komolyan vette a kihívást, és nem bohóckodta el a megelőlegezett bizalmat. Egy olyan játékot tett le az asztalra, ami akár még ma is megállná a helyét.

A játék története egy bizonyos macska populáció körül forog. Ők azok, akik az időt „gyártják”, és mindenki tőlük vásárolja azt meg. Az Idő Gyárban mindaddig simán mentek a dolgok, amíg egy Tom-Tom Gang-nek nevezett időbandita társulás (disznók) meg nem szállta a B1Q64 kódnévre hallgató bolygót (ami kísértetiesen hasonlít a földre). A céljuk a bolygó idejének elrablása és más számára való továbbértékesítése. Sajnos túl nagy volumenben próbálták kiaknázni az időt, és a felszabaduló időkristályokat nem tudták megfelelő sebességgel elraktározni. Ezeknek a kristályoknak pedig az a tulajdonságuk, hogy ha túl sokáig vannak szabadon, akkor előbb-utóbb átalakulnak idő-szörnyetegekké. Az irányítás kicsúszott az időbanditák kezéből, a bolygót pedig elözönlötték a szörnyetegek. Az egyetlen megoldás a bolygó idő-ellátásának megszűntetése. Ezt megakadályozandó, a Tom-Tom Gang túszul ejtette a bolygó hercegnőjét. Ennek sajnos Blinx-ünk is szemtanúja volt, és bár eléggé képtelenségnek tűnik a szerelem első látásra egy macska-ember viszonylatban, főhősünk mégis sikeresen teljesítette ezt a paradoxont. Az idő-ellátás beszüntetése a B1Q64 lakóinak végét jelenti, amit Blinx nem nézhet tétlenül: önfeláldozó módon beleveti magát a bolygóhoz vezető térkapuba.

blinx-1

A játék a klasszikus platform sémákra épül. Hősünket irányítva meg kell keresnünk az adott helyszínen garázdálkodó idő-szörnyeket, és likvidálnunk kell őket. Blinx a szokásos képességek mellett (tud szaladni, ugrani, stb.) egy fegyverrel is fel van vértezve: a Time Sweeper nevezetű „porszívóval”. Ennek kapacitásától és erejétől függően különböző mennyiségű és méretű tárgyat tudunk felszippantani, amiket egy gombnyomással ki is tudunk lőni. Ezzel a módszerrel tudjuk az ellenfeleinket likvidálni. A célra tartás szerencsére automatikus. A porszívó LIFO (last in, first out) elven működik, azaz mindig az a tárgy repül ki belőle, amit a legutoljára felszippantottunk. Ezt azért tartottam lényegesnek elmondani, mert a pályák teljesítése és elhagyása után a porszívóban maradt tárgyak után pénzjutalmat kapunk, és vannak kimondottan értékes darabok is (pl. a kérdőjelekkel tarkított labdák). A legtöbb ellenfél egyetlen lövéssel letudható, persze a főellenfelek sokkal szívósabbak.

A pályákon itt-ott elszórva (és az ellenfelek leölésével) időkristályokat találhatunk. Ezek összeszedegetésével időmanipuláló képességekhez juthatunk. 3 db egyforma kristály összeszedésével 1, 4 db összeszedésével pedig 2 (egyforma) ilyen lehetőséghez jutunk. Alaphelyzetben 4 manipuláló képességet tudunk tárolni, ami természetesen bővíthető. A már felszedett kristályokat nem lehet eldobni, a rossz kombinációért viszont nem jár semmi. Legyünk tehát figyelmesek gyűjtögetés közben!

blinx-2

Következzenek a felszedhető cuccok:

Kék félhold – Pause – megállítás
Ezek a kristályok az idő pár másodperces megállítását teszik lehetővé. Amikor aktiváljuk, akkor rajtunk kívül minden megáll egy rövid időre (kivéve persze a rendes időszámlálót). Az alkalmazására nem fogok kitérni, mivel szerintem egyértelmű. Igen fontos, hogy amíg Pause módban vagyunk, addig nem lehet pl. kapcsolókat sem aktiválni!

Sárga csillag – Slow – lassítás
A sárga csillag kristályok begyűjtésével az idő lelassításának képességét tehetjük a magunkévá egy rövidke ideig. A Slow aktiválásakor a körülöttünk zajló események – amolyan Mátrix szerűen – lelassulnak, míg mi teljes sebességgel ténykedhetünk tovább. A Slow használata igen sokrétű, főellenfeleknél, vagy több ellenfél esetén jó szolgálatot fog tenni.

Lila kereszt – Rew – visszatekerés
Az egyik legjópofább időmanipuláció a játékban a „visszatekerés”. Általában egy fajta esetben kell használnunk, amikor a pályán valami összeomlik (vagy ledől). A Rew képességet aktiválva az idő visszateker úgy 10-15 másodpercet (a rendes időszámláló persze nem), és a leomlott híd (vagy szobor, vagy akármi) visszaépül. Egyes építmények idővel újra leomlanak, mások egészben maradnak. A Rew használata egyértelmű, általában észre fogjuk venni, ha valami épp az orrunk előtt esik a darabjaira (berezeg a kontroller).

Narancssárga gúla – FF – előre tekerés
A Fast Forward képességnek fogjuk a legkevésbé hasznát venni, de adott esetben ez is jól jöhet. Az FF aktiválásakor az idő egy picit felgyorsul, és mi is gyorsabban tudunk mozogni. A dolog apropója, hogy ilyenkor Blinx kap egy védőpajzsot, így nem sérülünk semmitől. Az FF használatára nincs sok tippem, igen ritkán kellett hozzá folyamodnom. A legtöbbször „ellőttem” üresbe, mert kellett a helye más képességnek.

Zöld oktaéder – Rec – felvétel
Szintén jópofa lehetőség, bár erre sem sűrűn lesz szükségünk. A Rec aktiválása után x másodpercünk van, hogy kedvünk szerint akciózzunk valamit. Az idő lejárta után automatikusan visszatekerődik minden, és onnan indul újra, ahonnan eredetileg a Rec-et aktiváltuk. Igen ám, de megjelenik egy áttetsző zöld Blinx, aki pontosan elismétli azt, amit mi pár másodperccel korábban csináltunk (pl. egy kapcsolót aktiváltunk). A Rec használatára igen ritkán fogunk sort keríteni, de akkor csak ez nyújt megoldást (pl. dupla ajtó két kapcsolóval).

Piros szív – Retry – újra próbálkozás
A Retry igazából nem az időt manipulálja, hanem azt, hogy hány pofont kaphatunk. Alaphelyzetben 4 db szívecskénk van, és ha egy ellenfél elkap minket, akkor ez eggyel csökken. Ha mind elfogyott, akkor vége a játéknak.

Arany kristályok
Ezek a kristályok bármilyen formában és méretben előfordulhatnak. A felszedésükért a pálya teljesítése után pénzt kapunk. Minél nagyobb egy arany kristály, annál többet ér.

Titkos Macska Token
Ez igazából nem is időkristály, de mivel felvehető tárgy, ezért ide került. A tokenekért cserébe extra (jópofa filmek, képek) dolgokat tudunk megnyitni. Pl. a Tom-Tom Gang két tagja, amint erőművészkednek.

blinx-3

A pályák teljesítése után kapott pénzt a shop-okban költhetjük el. Az egyik legfontosabb dolog a TimeSweeper-ünk fejlesztése lesz. Az alap porszívónk kapacitása 5 db tárgyra korlátozódik, ezt kibővíthetjük 10 tárgyra. A második szintű porszívó már sokkal nagyobb tárgyakat is fel tud szívni, a kissebeket pedig jóval gyorsabban. A harmadik szintű TimeSweeper-rel már a 16 tonnás megjelölésű súlyokat is felszívhatjuk, így olyan helyekre is bemehetünk, ahová korábban nem tudtunk. Vagyis adott a lehetősége annak, hogy egy korábban már teljesített pályára visszamenve további rejtett szakaszokat derítsünk fel. Igen fontos a Retry Holder (életek száma) bővítése, ez által több lehetőségünk lesz a hibázásra. A Time Holder-ek számának bővítésével több időkristály képességet tárolhatunk egy időben, ami szintén létfontosságú lesz a későbbi pályákon. Vehetünk különféle mintázatú ruhákat is, melyek valószínűleg semmilyen extra képességet nem adnak, ráadásul nagyon drágák. Anyagi kereteink elég szűkösek, tehát már ezért is érdemes visszamenni egy korábban teljesített pályára, gyűjtögetni. Nem érdemes például Retry-t (élet) vásárolni a boltban, mert a legelső pályán simán feltölthetjük megcsappant készletünket – teljesen ingyen. A főellenfelek lenyomásával nagyon egyszerűen lehet relatíve sok pénzt szerezni. A legtöbbjük közel 500 aranynak megfelelő kristályt hajít el alkalmanként. És hát az ismétlés a tudás anyja!

A Blinx grafikáján látszik, hogy exkluzív Xbox játék. A fejlesztők a végletekig kiaknázták a doboz grafikai képességeit – a szaggatásmentes képfrissítés megtartása mellett. Gyönyörű, nagyfelbontású textúrák feszítenek minden lehetséges felületen. A poligonszám már csak főhősünket nézve is tekintélyes, de a legtöbb helyszín mérete és részletessége is ezt igazolja. Különleges effekteben sincs hiány, pl. a Hourglass Cavern pályáin még a falak is folyamatosan animálnak, olyan hatást keltve, mintha valamiféle vízfelület csillanása tükröződne rajtuk. Azt már felesleges is említenem, hogy az Xbox-szabvány vízgenerátort itt sem hagyták pihenni: kimondottan szép és látványos vízfelületekkel szembesülhetünk a játék egyes részeinél. Ködösítéssel viszont nem fogunk találkozni, még a legnagyobb helyszínen is ellátni a pálya túlsó végéig. A figurák mozgatása kimondottan jól sikerült – kezdve Blinx-szel, vagy a főellenfelekkel –, de még a legkisebb, „barba-papa” kinézetű ellenfél is megszámlálhatatlan mennyiségű mozgásfázissal rendelkezik és rajzfilmeket megszégyenítő részletességgel mozog. A pályák kinézetére jellemző a debil, rajzfilmes beütés. Összevissza görbe vonalvezetésű épületek, szögletesen meghajolt villanypóznák, gumiszerűen képlékeny tereptárgyak. Ha Salvador Dali még élt volna a játék megjelenésekor, elégedetten csettintett volna.

A játék hangszekciója szintén jól sikerült. Amikor felcsendült a startképernyő kísérőzenéje, hirtelen ismerős érzés fogott el. Annak idején a Megadrive-os Sonic-ok zenéje volt valami ilyesmi hangzású. A hasonlóság persze nem véletlen, lásd bevezető. A lendületes, jellegzetesen japán szinti-pop-os hangzású dallamok macskanyávogás-szerű hangokkal vannak teletűzdelve. Már első hallásra belemászik az ember fülébe, és nem hagyja nyugodni. A hangeffektek ehhez mérten hasonlóan jók, szintén rajzfilmes hangulatúak. Az egész kicsit visszahozza a 80-as évek zenei hangulatát.

Sajnos nincs hibamentes játék, ami a Blinx-re is igaz. A legnagyobb gondom az irányítás röghöz kötöttsége volt. Egyszerűen nem hiszem el, hogy egy ennyire profin kivitelezett játékban miért nem lehet átdefiniálni az irányítást a kedvünk szerint. Nagyon sokáig szenvedtem a manuális kameraállítgatással, mert pont fordítva mozgott a kép, mint ahogy szerettem volna. Nem tetszett az időlimit sem. Eleinte röhögve teljesíthetők a pályák pár perc alatt, de a negyedik pályacsoporttól kezdve már bosszantóan rövid az a 10 perc. Lehetett volna valami pénzlevonás, vagy akármi, csak Game Over ne!

A Blinx: The Time Sweeper az egyik legszebb és legjobb Xbox játék. Ráadásul platform stílusú, amiből igen kevés van erre a masinára. Ha a hibáitól el tudsz tekinteni, akkor ne habozz, vesd rá magad! Nem bánod meg!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés