Joe & Mac / Mario 16

joe-and-mac-head

Mit is mondhatnák a Joe & Mac-ről előszóként? Azt, hogy 1998-ban az egész család ezzel hülyült egy kis ideig! A Joe & Mac volt talán az egyetlen egy ilyen játék, ami így le bírt minket kötni. Miért is? Olvasd tovább!

joe-and-mac-cabinetElőszóként:
A Joe & Mac először egy arcade játék volt, amit 1991 szilveszterén jelentettek meg a játéktermekben először Japánban, utána a megszokott helyeken! Egy legenda szerint még Magyarországra is eljutott a kabinet, de gondolom nagyon minimális mennyiségben jelent meg. Magam sosem találkoztam a kabinettel, és nem is nagyon valószínű.

A játék ezután portokat kapott:  SNES-re GEN-re, PC-re, Amigára, GB-ra és végül NES-re is. Amit hallottam, hogy a GB és a NES verzió nagyon hasonlít egymásra. A portok közül az SNES-es amit a legtöbben megjegyeztek, de nálunk… ez a NES verzió volt inkább a toppon! Amit így előre már érdekességnek mondanák, hogy a NES verzió sohasem kapott japán lokalizálást, úgyhogy szép munka kalózok! (y) Jómagamnak megvan a kazetta, anno egy N64-es borítóból kilopott Márió díszítette, míg nem én marha túlságosan is az “eredetiségre” pártoltam.

joe-and-mac-sargakazi

Konzolon:

joe-and-mac-sargakazi-screen

Amit talán még nem említettem kedves olvasók, hogy oldalunk góréja Sakman adott nekem egy működő igazi Famicom-ot! (persze csak kölcsönbe – SakmaN) Ez azért is jó, mert van egy-két igazi FC játékom (köztük van a kicsiny lila szépség is), és mert a Dendy / kamunintendó APU processzora nem mindig jó bizonyos játékokhoz. Miért is nem annyira jó esetünkben? Azért, mert a játék TEMÉRDEK mennyiségú konga dob PCM-et és digitalizált cintányér hangot tartalmaz! A Dendy ezt a dobozt jóformán megnyúzza, és a hatás elmarad sajnos emiatt. NSF

De ha valaki NAGYON ragaszkodik a kamu PAL hangzáshoz, annak mondom, hogy NSFplay-t használjon, mert abban van Dendy Force.

joe-and-mac-sarga1

De akkor beszéljünk magáról a játékról is: egy akció platformer, amelyben egy ősembert irányítunk 5 (10) pályán át. A játék egyik legérdekesebb része a legelső pályán a paralax scroll. Ahogy előző cikkeimben is említettem, nagyon kevés NES játék használt ilyen grafikai mozgást.

joe-and-mac-hellraiserAmi kifejezetten használta volna, az egy horror játék lett volna, nevezetesen a Hellraiser. Sajnos ez a játék sohasem készült el, még prototípus formában sem.

Nos, megint visszakanyarodva – tehát egy ősemberrel megyünk és irtjuk sorjában a terodaktiluszokat és mindenfajta prehisztorikus dinoszaurusz fajokat (most nem megyek biológiai elemzésbe! XD) A játék színes, a palettája a szemnek kímélő, sőt bizonyos helyeken néha elgondolkodik az ember, hogy pl.: hogy fért el egy marha nagy húsevő növény a 3. pályán semmiféle MMC mapperchip nélkül.

Bár ami még érdekes, hogy az into-ból kihagytak egy screent.

joe-and-mac-missing

Helyette csak rohangáló ősembereket kapunk. Lehet, hogy ez valami prototípusból való? Amint néztem, nem valószínű. A játék alatt még extra fegyvereket is kaphatunk az általános kalapácsunk helyett: korabeli kerék, bumeráng, toll és tűzgolyó. Amennyire jónak hangzanak ezek, annyira haszontalanok (a kereket és a tüzet kivéve). A tűzzel az a gond, hogy nagyon ritkán jelenik meg, így kicsi a valószínűsége, hogy megtalálod. A játékban van még 2 játékos funkció is, de csak felváltva lehet játszani (mint a kőkori Mario-ban). Nekem jó pár évig tartott végigjátszani ezt az amúgy könnyű kis játékot, mert a 3. pályán lévő növény folyton megevett. Nem számít milyen nagy az energiád, ha közel mész hozzá megesz vacsorára. A többi pálya meg könnyű és rettenetesen rövid. Ez a legnagyobb bajom ezzel a játékkal: túlságosan is rövid. Komolyan mondom potom 10 perc alatt – ha mester vagy – végig lehet játszani. Én rekordom mindig ilyen 11-12 perc volt. Most hogy a rekod-ról beszélek, a játékban van egy pontszámlista, hogy ki mennyi pontot szerzett egy játék alatt. Régen azzal szórakoztam, hogy 5X-10X-is végigvittem a játékot csak azért, hogy magamat lássam a Top 10-ben XD! Ami pedig még jobban a lustaságra vall, hogy az első és második pályán lévő dinó boss a játék alatt 2X is megjelenik (na meg a mutáns terodaktilusz egy rossz palettaváltással). Irányítás nem nagy Was ist Das: bal, jobb, ‘B’ támadás, ‘A’ kisugrás, FEL+’A’ nagy ugrás. A gombok jól reagálnak, még a Famicom joystick-jén is. Játékélményről röviden (mert nagyon litániákat nem lehet róla írni) ennyi: aranyos, no brainer, bárki tud vele játszani. Ami még külön jó, hogy amikor eltalálnak, az is egy PCM rikoltás!

Aszt hitted most leteszem a tollam? Most jön még csak a feketeleves!

joe-and-mac-mcooksey-thbSajnos a készítők nem szerepelnek a játékban, kiéve egy helyen: a pontszámtáblában. Így tudtuk meg, hogy a zenét legendás Mark Cooksey komponálta. Amúgy a GB verzióban meg van említve, és ott teljesen ugyanaz a zene megy.

joe-and-mac-doommaster1994-thbDe végül is kinek köszönhetem ezt a sok segítséget, aki így kívülről fújja a NES komponistákat? Hadd mutassam be egy jó barátomat: ismerkedjetek meg Doommaster1994-el, azaz Nick Kalataval. Ő az egyik legnagyobb videojáték zene és személyzetkutató, és akár nem hivatalos játékok fejlesztőivel is képes felvenni a kapcsolatot.

A YT csatornáján leginkább Vlog-ol (a műfaj, amelyet én annyira nem csipázok), ajánlom tekintsétek meg a  csatornáját:

De várjunk… mi is akar ez a misztikus Mario 16 lenni? Hát természetesen ezt a játékot is meghackelték! De inkább adok egy linket, ahol a játékot a Novaya Realnoszty-ban közvetítették le 1994-ben:

Ugye milyen bizarr, ha a hack-ről hisszük azt, hogy az az eredeti? Hát tudjátok, van egy olyan érzésem, hogy nekem is megvan a nem hivatalos verzió!

joe-and-mac-mario16

joe-and-mac-mario16-screen

joe-and-mac-mario16-screen2

Ugye milyen édi? Csak fogták a SMB 3 sprite-ját és röhögve eltűntették vele Joe-t és Mac-et! Látjátok? Így kell folytatni a Mario sorozatot! A baj hogy eléggé ritka már eme kazetta.

De mi történik ha nem tudsz programozni? Ez:

(itt megjegyzendő: nem minden egyes gagyitron játék játszható le Famicom-on, mert függ attól is hogy mennyire labilis a PPU és CHR chipek kompatibilitása.)

joe-and-mac-2-gep

  <<<OHAI FOOTFINGER!!

A jó öreg Gagytron! Idestova 17 1/2 éve szolgál már engem hűen!

Íme a színkavalkád:

joe-and-mac-bug1

joe-and-mac-bug2

joe-and-mac-bug3

joe-and-mac-bug4

Nos ilyen Famicom-on:

joe-and-mac-famicom-bug

Igen! (Y) szétrobban a PPU chip, és nem lehet még AMÚGY sem látni két legyet sem közte. Ez a harmadik verzió egy szerbiai lyukból lett véve (még 2003-ból) és egyszerűen ez a verzió marhára el van butítva, és Jurassic Park title akarna lenni, de olyan mintha a kalózok félúton ráuntak volna a portolásba, így ez egy ilyen “félkész” hack. A mai napig nem tudom hogy tudták elcseszni ezt a játékot. :/ Maga a játék mindig is ilyen darabosan jött be, tehát nem én raktam be rosszul a kazettát! Lehet, hogy ez valami prototípus kazetta a hackelőktől? Ki tudja…

És ez még semmi!

Kedvenc hex editoromban (Windhex32) erre a kicsnyke kis rejtett üzenetre lettem figyelmes!

joe-and-mac-hidden-thb

Ami pedig még fura, hogy igaz nagyon kevés a zene a játékban, és még így is van az NSF-ben 2 fel nem használt hangeffekt.

Hát röviden (bőszen) most ennyi fért mára, én mindenkinek ajánlom ezt a túlnézett platformert! ROM: ROM:

Zenei videó:

 

A játékot az Elite Systems Ltd. fejlesztette és a Data East Corporation adta ki.
Megjelenés:
US – 1992 december
EU – 1992

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés